Storbyliv.


I går ettermiddag banket det forsiktig på døra mi. Det syntes jeg var rart for jeg har ringeklokke og så har vi sånn ropert med døråpner nede ved inngangen.
Hvis vi blir oppsøkt i hjemmet pleier det å være i form av ringring. Dette systemet gjør at selv ikke Jehovas vitner har funnet en måte å komme seg fram til inngangsdøra vår på.
Den første tanken jeg tenkte etter bankingen var at det var noen fra innsida av blokka som kom for å: a) Si fra om at nå måtte jeg komme på dugnad.: b) si fra om at mopeden var feilparkert/stjålet/velta (i akkurat den rekkefølgen).
Jeg var nesten sikkert på at det var en nabo.

Jeg ryddet whiskeyflaska av stuebordet og gikk for å åpne. Man vil ikke at naboene skal vite at man drikker brennevin på en helt vanlig Onsdag. Selv om jeg garantert ikke er den eneste i vår blokk.

Jeg åpnet døra og der sto to guttepjokker i titolvårsalderen. De solgte lodd for.., ja jeg vet ikke helt hva. Men jeg bestemte meg for å støtte formålet uansett. De virka litt nervøse men åpne - slik som bare unger kan være det.

Jeg la i en femtilapp og fikk vite at :' DU KÅMME JAFFAL TE Å HA FLAKS! DU KÅMME JAFFAL TE Å VINNA - DU KAN VINNA EIN SYKKEL'. Jeg var overrasket over at femti kroner (ti lodd) kunne skape såpass entusiasme blant de unge i 2009. Det sier vel kanskje heller noe om hvor kjipe naboene mine er.

'ÅMM EG KAN LÅNA DOEN?' Spurte den ene. 'MÅ EG TA AV MEG PÅ SKONÅ?' 'Neida, det er bare to meter', sa jeg. Og så kryssa jeg i blokka og så slutta pennen deres å virke og så gikk jeg for å hente en ny som jeg donerte til korpset deres eller hva det nå var de solgte lodd til inntekt for.

Og så tenkte jeg at jeg kanskje burde komme meg litt mer ut blant folk siden møtet med et par guttunger med en loddbok var høydepunktet denne Onsdagen i April.
Så gikk jeg tilbake til brennevinet.

Kommentarer

skoddeslange sa…
Det var kult skrevet!
Anonym sa…
skrev mer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta