Jeg velger meg fortsatt PølseDanmark i nioghalvfems tilfeller av hundre.


En av de første postene jeg skrev her het 'Jeg velger meg Pølsedanmark' og det er snart tre år siden og det er rart det der med tiden som seiler avgårde som en stripe hvit, nesten gjennomsiktig røyk på himmelen.

Nå har jeg nettopp vært i Danmark igjen - i jobbsammenheng - for å se på en belg - eller en 'bælg' som de kaller det der nede. De fleste ganger jeg har vært i vårt naboland har det vært i forbindelse med Roskildefestivalen og i sannhetens navn har jeg nok oftere vært full i det landet enn edru og det er jeg sikkert ikke alene om.

I så henseende var nok denne rejsen måske en smule anderledes. Jeg og en mekaniker har vært på bedriftsbesøk og sett på en mengde små danskere i snekkerbukser som gjorde tingene sine i rolige bevegelser. Arbeidere i overhall = dansker. I modsætning til os Nordmænd har våre naboer i sør en veldig stolt tradisjon som håndtverkere og det inntrykket ble bekreftet på denne rejsen.

Fint å se på utlendinger som jobber, men enda finere å sitte ute og prate under den uendelige blå vårhimmelen og drikke mørkt øl og røyke sigaretter. Med lønn - stort bedre - blir det ikke

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta