Heroes and Zeroes.

Da jeg var barn var foreldregenerasjonens helter allerede på hell eller under torva.
Disse 'heltene' besto stort sett av skøyteløpere og polfarere samt en og annen motstandsmann (kjakan og køfta og siffen og biffen og guffen) og Kongen.
Det med Kong Haakon den syvende som sterkt nasjonalt symbol i og etter krigen har alltid forundret meg. Fyren rømte til England med halen mellom beina og regjeringen på slep med èn gang ryktene om en Tysk invasjon forelå.
Han etterlot landet med buksa nede - pyntet med en tegning i sprittusj som sa 'get it here' - klar til en 5 år lang penetrering fra Hitlertyskland.
Slike gutter det vil gamle Norge ha.
Men hva GJORDE de egentlig der borte i UK? Det sies at 'de flyttet til London for å lede motstandskampen derfra'. Ja det må jeg sannelig si. Det var vel ikke noen 'motstandskamp' å lede før helt på tampen, så jeg tipper at han gikk mye og tvinnet tommeltotter mens han snakket gebrokken engelsk med dansk aksent. Og så holdt han taler på radioen på gebrokkent norsk. Med dansk aksent.
Det at han etter krigen ble hyllet som en seierherre er kanskje noe av det rareste av alt.

Så tenker jeg på hvilke 'helter' vår generasjon har - som tvillingene kan le og riste på hodet av når de blir gamle nok til denslags. Tja? Forslag?

Kommentarer

paaskeharen sa…
Kanskje Labbetuss.
helteslange sa…
Rune Rudberg har ligget med utrolig mange damer. I tillegg har han begått 'ut mot havet', som er en norsk klassiker.

En helt av vår tid!
Der jeg kommer fra, som ble frigjort et halvt år før resten av landet, var det "londonerne" som klippet håret av de jentene de mente hadde fortjent det.

Sånn sett tenker jeg det er bedre å beundre folk som står en litt nærer. Familie og sånt. Tross alt.
paaskeharen sa…
Rudberg er..vel, han er ikke akkurat noen blivende rollemodell for mine barn tror jeg. Dansebandsvisker, puling og kokain...Da ville jeg heller gå for Cedrik Houge - miljø, gummibåt og afrikanske jordbruksprodukter. Figen har evig rett i at mennesker i ens umiddelbare omgangskrets er mer pålitelige som forbilder. Eller hva med den gamle keeperhelten Ray Clemence? Funket for meg.
Anonym sa…
Grillo.

Han lærte oss at det ikke var så viktig å drible og skyte så lenge en kan gjøre breakdown og springe i bakrom.
paaskeharen sa…
Word! Men han HATER musikk, da. Og zærlig høy musikk.
Forslags-slangen sa…
Siden Rune Rudberg utgår, har jeg et nytt forslag: Gunnvor Hals.
Petter Svordalen har lært oss at man kan bli superpopstjerne uten å lage pop OG flyte på miljøengasjement selv om man har 7 biler, bare en av dem er elbil.

SvetteMarit - drøggis som får gå med designerklær, kommer inn på BI uten studiekompetanse, har kjekk mann og får reise verden rundt. Aberet er at hun er blitt dritkonform etter hun ble royal.

Miss Piggy - feit og sexy
(Erstatter Anne Hund Bærland, som nå er et usexy beinrangel, og taper kred på det)

BarrackHusseinObama - viser at navnet skjemmer ingen

KarlIskogen - knakande kjekk kar. Han er virkelig en mann av folket. Han kjemper for våre rettigheter.
paaskeharen sa…
Mye gode forslag her. Vingrid Lespelid Rovik er muligens kandidat? Passe ufarlig og tradisjonell. Bjell Ingolf Rokke er derimot ikke aktuell. Eller Remy-Haugen.
Rållsis sa…
Ronja Røverdatter, Harry Potter og Tjorven. Nei, vent - de fins jo ikke...
paaskeharen sa…
Nå er jo Miss Piggy på lista alt - og hun er jo ei tjukk dokke - med fæl stemme.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta