Bardehval-spesial.


Bardehvalen (Mysticeti) kjennetegnes ved at den ikke har tenner.
Når den skal spise åpner den gapet helt opp og tar inn vann og hele herligheten og filtrerer ut det den ikke har lyst på med bardene.
Bardehvalen finnes i femten forskjellige arter fordelt på seks slekter og fire familier.
Bardehvalen er en kjedelig fisk - takke meg til spermhvalen som ihvertfall har et morsomt navn.
Jeg er usikker på om bardehvalen er opphavet til substantivet bardun og verbet å bardunere. Det er i det heletatt mange ting jeg er usikker på med disse skapningene. Jeg leste en plass at de hadde to pustehull istedenfor bare ett og det gjør dem nok mer fleksible. Når de skal puste. Ellers ser de jo ikke særlig smidige ut, men de kan visst svømme i førtifemti kilometer i timen.

Kommentarer

Gummislangen sa…
Du var det mye halvsann, deilig informasjon. Bildet av laksen passer perfekt!
ok, jeg godtar...selv om du ikke har fortalt noe om bardeproblemer.
Anonym sa…
Jeg skjønner de filtrerer måltidene omtrent på samme vis som ungene mine. Der er det saus og ketchup inn og grønnsaker ut.
Anonym sa…
Er bardehvaroppdrett utbredt?
Anonym sa…
bardehval
Bergljot sa…
Badehval
paaskeharen sa…
Jeg har ikke belyst bardeproblem -problemet godt nok - og det tar jeg selvkritikk for. Eller kanskje egentlig ikke. Fabelaktig å få bestått på dette her. Hvis frk.Figenschou hadde vært Tysk-sensoren min ved eksamen for halvannet tiår siden kunne mye vært anderledes.
Anonym sa…
hva med bartehvalen?
paaskeharen sa…
Hvalrossen, mener du? Hva med den?

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta