Flanellskjortemannen


For et snaut tiår siden gjorde en underlig, men svært hyggelig figur inntog i det vesle bygdetulling-miljøet vårt i Stavanger. Han var alltid kledd i rutete flanellskjorter, og kom fra Østlandet(det var frøken Tvitt, nå fru etellerannet som hadde overtalt ham til å flytte hit). Det er ikke alltid like lett å få innpass i et såpass lite og sammensveiset samfunn som vi var på den tiden. Jeg husker vagt et nachspiel (som jeg selvsagt sovnet fra etterhvert) i flanellskjortemannens aspirantperiode hvor han slengte ut følgende brannfakkel: 'Jim Morrison er oppskrytt'. Slikt kunne man ikke bare si og forvente å slippe ustraffet fra det. Runar satt full og arrogant i en krok- kikket på flanellskjortemannen og repliserte hånlig: 'Jææævla idiot'. Det fikk jekket gjesten tilstrekkelig ned. Og lysten til å komme med flere kontroversielle uttalelser ble kvalt i tilløpet.
Flanellskjortemannen ble tidlig berømt for sin bedagelige natur, og sin forkjærlighet for gul miks og kaffe. Nåja, det gikk noen uker, og vi ble bedre og bedre kjent med Østlendingen vår, og så var det en Lørdag at vi ble invitert til Slangeleder for å se landskamp. Til en slik anledning hører selvsagt både pils og godt humør, og denne spesielle kvelden var intet unntak. Så gikk det en stund- nasjonalsangene var ferdigspilt på skjermen, og kampen startet. På denne tiden spilte det en midstopper ved navn Robby Jahnsen på det norske landslaget. Tilfeldigheter ville ha det til at denne middelmådige Manchester United spilleren har et fjernt slektskap til flanellskjorte mannen.Det burde han nok ha holdt for seg selv. Flanellskjortemannen:'Jeg er tremenningen til Robby Jahnsen'. Stillhet. Runar: ' Og jeg er søskenbarnet til Brillo'. Unison krampelatter.
Det er mulig at slike slektsbånd imponerer i andre kretser. Men ikke hos oss. Jeg vet at det er flere enn meg som setter Tønsdals' store sønn høyt.

Kommentarer

Rållserau sa…
Ja, han er en veldig fin fyr. Må lære å vaske seg mellom tærne, da men.
paaskeharen sa…
Det er sant.Haha, når jeg googlet flanellskjorte og bilde, kom det opp to bilder fra brokeback mountain. Hm..
Anonym sa…
ååååå...så kjekt det e å hørra gamle historier......Slangeleder har dårlig hukommelse i tilegg til mange andre feil, men iallefall er dette avhengighets skapende.....
Rållserau sa…
Jim Morrison ER oppskrytt.
paaskeharen sa…
Den uttalelsen var mer brannfaklete på nittitallet, tror jeg.
Anonym sa…
takk for oppmerksomheten du nydelige mann. Underlig at jeg ikke lenge etter flyttet sammen med denne frekke fyren inn i en kjellerleilighet som tidligere hadde vært bebodd/besøkt av endel underlige karakterer.D var ikke sjelden jeg våknet om natten for finne en John Belushi lignende karakterer sittende i stua.
Homoer har alltid vært veldig trendy og hippe, og det at brokeback gutta bruker denne koseskjorta beviser det jeg alltid har sagt, flanellskjorter erikke bare behaglige men også trendy! Det kan faktisk ikke bli bedre enn det, hadde ikke skjortelageret mitt blitt ødelagt av oversvømmelse skulle jeg arrangert en ny flanellskjortefest. Dessuten bruker både Neil Young og Bruce Springsteen skjorta. Av dette vil jeg konkludere at dette er plagget for den tenkende, følsomme mann som synes verden av og til er så hard at det er godt å ha noe mykt inntil kroppen. Amen.
Anonym sa…
Jeg snakket med slangeleder for en stund siden og han var da opptatt med at skulle ha visning på det lille krypinnet sitt. Jeg nevnte da noe jeg hadde lest et sted, nemlig at hvis det lukta nybakte boller i leiligheten ville de som var på visning med en gang by over hverandre på denne leiligheten. Slangeleder tenkte litt over saken men kom til at han heller ville satse på lukten av bolling.Ville bare nevne det.
paaskeharen sa…
Det høres ut som den slangelederen vi begge kjenner. hehe.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta