Red all over the land

I skogen av røde dager i mai (som vi elsker, men ikke alltid vet hvorfor vi feirer) finnes det èn liten pjuskete bjørk av en dag som ikke er rød, og noen ganger ikke så grønn heller.

Det er frigjøringsdagen. 8.Mai. Det var i går. Det er flaggdag, men skuffende nok - ikke fridag. Jeg lurer på om man bare kunne gjort hele Mai rød, slik at man kunne slippe all heisingen.

Men altså, frigjøringsdagen er dagen vi markerer fordi Derrick's likesinnede reiste herfra i 1945, og fem års okkupasjon var over.
Så kunne det ærefulle oppdraget med å skamklippe tyskertøser starte, Kongen (som hadde gjemt seg i London i fem år) kunne komme hjem og bli hyllet for innsatsen, og de som hadde vært på skogen, som hadde kjempet mot åket også.
De som hadde bidratt til frigjøringen. (Hvis de ikke var kommunister, selvsagt. Kommunistene var like ille som Derrick).

Jeg har aldri feiret frigjøringsdagen. Jeg har knapt nok tenkt på frigjøringsdagen. Men i går hørte jeg på radioen at forsvaret har slått sammen frigjøringsdagen med noe de kaller for veterandagen.

To fluer i en smekk, altså. De soldatene som har tjenestegjort i utlandet - i NATO- oppdrag og lignende skal også ha en dag, og den skal også være 8. Mai.
Og så hadde de en markering, da (på radioen, men muligens i virkeligheten også) - der Stoltenberg på sedvanlig vis promoterte samarbeid - men ved hans side sto en Pølsedansker som for meg er selve symbolet på alt det som ikke er bra med Danmark. Selveste Anders Fuck Rassmussen. http://www.nato.int/cps/en/SID-7F9233F7-55ED3E58/natolive/news_100357.htm.

Fra mitt ironiske sete på balkongen, kan jeg ikke fatte hvorfor vi skal feire dem som reiser til Afghanistan for å drepe muslimer. I nasjonal regi. Eller deltar i shady bombing av Libya. Jeg fatter ikke for mitt bare liv hva de har der å gjøre.
Men det har faen ingenting med forsoning å gjøre, det er sikkert.

Ikke sosial nød heller, slik som en del av de utenlandske soldatene kan skylde på.

Men gjør de den rød så skal jeg vurdere å støtte opp om dagen likevel.


Kommentarer

Madame Mim sa…
Det må ha vert noe riv ruskende galt med oppdragelsen
Anonym sa…
Tenkte ikke over det med mixing av frigjøring og veteraner før jeg leste dette - ser at det er flere som ikke liker den mixingen - ref dagens SA - bra at noen er kritisk der vi andre bare diltermed!
paaskeharen sa…
Oppdragelsen,ja. Det er nok der det ligger.
MM sa…
Påskeharen for President!

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta