Ei forsiktig tå ut i det ukjente

Det var en kveld midt i Desember, at det sto en fyr på døra her. Det var den dagen det var snø, eller kanskje dagen etter, men det var i hvert fall noe snø.
Mannen var i begynnelsen av 30-åra, og i motsetning til mange andre som kommer på døra vår, så skulle han ikke selge lodd, han skulle ikke selge religion, eller boligalarmer, og han hadde ikke et sånt håndskrevet skilt i  kartong der han ba om penger heller.
Det kan likevel understrekes at jeg var skeptisk, for det blir jeg når totalt ukjente mennesker står utenfor døra og vil meg noe. Unger som selger lodd pleier jeg å hjelpe hvis jeg har cash, men de øvrige pleier ikke å få sagt så mye før jeg rister på hodet og sier at jeg ikke er interressert.
Mannen ville selge meg et abonnement på Godt Levert, et av disse nye selskapene som leverer ingredienser og oppskrifter til et valgfritt antall middager på døra. Jeg var utrolig heldig, sa han - for akkurat var det 30 prosent, og det var så billig at bare idioter ville takke nei til å prøve, og akkurat da han sa det, så kom det en snøball susende, og den sneia skulderen hans før den smalt inn i husveggen. Det lød høylydt fnising bak hekken. Han kosta bare av seg, snudde seg ikke en gang. Og så e det så utroligt lett å sedda abonnementet på pause, sa han, og viste meg på nettbrettet sitt, og mens han viste meg, så smalt det en ny snøball inn i veggen, og så lo det igjen, og da begynte jeg også å le, og da spurte jeg om det var noen han kjente, men det var det ikke, og for meg var det dette som tippa meg over på en Tja, og før jeg fikk tenkt meg skikkelig om, så hadde jeg levert fra meg både telefonnummer og mailadresse, og det hadde aldri Jehovas Vitner klart, for å si det sånn. Det var fortsatt aktivitet bak hekken, men det kom ikke flere snøballer, og så gikk han, og så tenkte jeg vel ikke så mye mer over saken.
Men i dag fikk jeg en SMS  : Hei, Påske! Vi gleder oss til å levere din første middagskasse på Søndag mellom 16:00 og 22:00!  Du  vil få levert Favoritt 4 dgr.Vi håper du blir fornøyd og lager masse deilig mat. Hilsen oss i Godtlevert.no.
Da demra det. Og så måtte jeg jo gå inn på linken og se hva det egentlig var jeg hadde bestilt, og så klarte jeg ikke å logge meg inn, og så måtte jeg sende en mail, og nå driver jeg og forbereder meg på hvordan nå dette kan være.
Og jeg har medlemmer i husholdningen som ikke er superåpne for å prøve ut nye ting. For det er uansett ingenting som er bedre enn toro si tomatsuppe med ekstra makaroni.
Jeg tenker at jeg tester dette produktet neste uke, og så deler jeg det med begge mine lesere og kommer med en anbefaling eller et styr unna. Men hele situasjonen med ungene som heiv snøball er verdt de pengene det måtte koste med ei uke, og dessuten så var det latterlig billig, i følge han selgeren.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta