Ålreit løysing, slettes ikkje domme.

Denne helga har vært i Tønes' og Harry Potter's tegn.

Rållså og jeg hadde den udelte fornøyelse å se Tønes live på Torsdag. Han bobler over av underfundighet og humor og han har alt det man kan ønske seg av en visesanger. Og mer til.

Nå har jeg et slags potpurri av visene han spilte spinnende i bakhodet.

'Bjørnar Vigeland, 'Yatzy', 'Seminarblues' og et par til. Melodiene kan bli litt ensformige og like men tekstene veier fint opp for det.

Harry Potter skuffer aldri og jeg kan ikke forstå at enkelte anmeldere - og tilogmed KINOSJEFEN i Stavanger - mente at denne var dårligere enn de foregående. Kanskje ikke så smart av en kinosjef å slakte sine egne filmer, men hva vet vel jeg?

Her er teksten på den ene Tønes-sangen. Anbefales!



BJØRNAR VIGELAND

mor hu he sin kjøkkenkniv
far han he sin tollekniv
systar hu he sikkart kniv au
og broremann he antakelig ein heile haug

mitt namn e Bjørnar Vigeland
då eg va liden skar eg meg
nå reise eg rondt for å advara deg
med kurs og opplegg og demonstrasjona
så e tepast alle aldra

eg lære mor å skjæra brød
uden å stikka seg og blø
eg lære far å smia fløyte
det kan vær vanskelig nok det
det kan vær vanskelig nok det
du kan holda kniven feil vei
du kan holda kniven opp ner
du kan bruga for mye håndemakt
plutselig gleppe an då ska du ha takk
plutselig gleppe an då ska du ha takk

markedet e follt av kniva
du ska væra litt obs
fyrst og fremst ska du tenka
på miljøet du vanka i
kå e ditt behov i den situasjonen du e
e det te daglig brug ellar bare av og te

mitt navn e Bjørnar Vigeland
far min hette Oskar Bjørnar Vigeland
eg e oppkalt itte han og bestefar så hette
Bjørnar Oskar Sivart Pittar Vigeland

det e ikkje vits med ein alt for svære kniv
kan bli vonde å arbja med
ein liden kan bli putlete
te gjengjeld greie å ta med
te gjengjeld greie å ta med

dar e kniva lange så vonde år
dar e kniva du kan slå i hob
så kan du stappa an i ein lomme
ållrait løysning slettes ikkje dumme
ållrait løysning slettes ikkje dumme

men du e tebage te behov og arbeidsområde
det e det det grunna i
fordele ulempe forskjellige alternativ
og kå mye penga du vil legga i
kå mye penga du vil legga i

markedet e follt av kniva
du ska væra litt obs
fyrst og fremst ska du tenka
på miljøet du vanka i
kå e ditt behov i den situasjonen du e
e det te daglig brug ellar bare av og te

vil du læra å smia vil du læra å sløya
vil du beherska rektig avlevering av kniven
då ringe du Bjørnar Vigeland
eg reise rundt i Norges land
mitt navn e Bjørnar Vigeland
far min hette Oskar Bjørnar Vigeland
eg e oppkalt itte han og bestefar så hette
Bjørnar Oskar Sivart Pittar Vigeland

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta