Killing me softly.

Jeg leser at Styresmaktene i Iran intensiverer dødsstraffen på prinsipiellt grunnlag.
Det kommer vel neppe som noen overraskelse på dere at jeg ikke er noen stor fan av denne formen for avstraffelse. For meg er dødsstraff noe av det mest barbariske som finnes.
Ved å ha lover som omfavner dødsstraffen sier man indirekte: 'Vi tror ikke at mennesker kan forbedre seg. For oss er hevnen så viktig at alle eventuelle formildende omstendigheter er underordnet'. Om det er i form av steining, jaging utfor stup, henging, kortslutning, giftsprøyte, gassing eller kortslutning: Det er akkurat like forbannet meningsløst.
Menneskefiendtlig.

Kommentarer

Anonym sa…
Hvis en jager folk utfor lave stup, på en 2-3 meter, da kan straffen justeres enkelt. Har du nasket litt på nærbutkken blir du jaget utfor stupet et par ganger, har du ranet en gammel dame jager de deg utfor stupet en 10-12 ganger. Hvis du har utført en svært alvorlig gjerning som drap, utroskap elller homofili blir du dømt utfor stupet en 50-60 ganger. Selv om de aller fleste vil dø etter denne behandlingen, er det strengt tatt ikke det samme som å få en dødsdom.
Noen har fortalt meg at den kriminelle lavalder i Iran er 9 for jenter og 11 for gutter. Jeg syns i grunn og bunn at den kriminelle lavalderen bør oppheves, finnes det noe mer frustrerende enn kriminelle i bleier og med smokk?

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta