Vanskelig farvann

Ord og uttrykk fra Påskeharens repertoar som det muligens ikke er lov å bruke lenger
Manna seg opp te någe
Jentekast
Slupsa
Manngard
Manntal
Formannskap
Gås
Høna
Di litla grisa
Formann
Ditt bøsje
Ugla
Flussa
Kjerring


Dessuten skal alle bukke - ikke neie.




Andre ord som e tricky:  Jødekaga, Indianer.


Jeg ser ikke på meg selv som noen stor sjåvinist, jeg prøver å være bevisst i språk så vel som handlinger, på at alle har like stor eller liten verdi, jeg forsøker å ikke såre andre. Først og fremst fordi jeg mener at alle er like mye verdt. De som er forskjellige fra meg selv også.
Jeg liker at folk er ulike, og hvis andre synes at ord og oppførsel fra min side ikke er i takt med disse intensjonene, så er det på sin plass at de sier fra, for det er kanskje utilsikta når munnen renner over med uttalelser som likevel på et vis rammer noen, eller speiler holdninger som jeg verken kan eller vil stå inne for.
Jeg har mennesker i min nære krets som antyder at jeg tidvis trår over kanten.


Mye av dette kan skyldes kultur - hvor det nærmest har vært opplest og vedtatt at de maskuline egenskapene har vært mer verdifulle enn de feminine - det er i stor grad menn som har tatt verden dit den er i dag - uten at det nødvendigvis er så inn i helvetes flatterende for hankjønnet, for kloden er en drittplass for et stort antall av dem som bor der.


Se på religionene - på kristendommen - hvor mange kvinnelige hovedroller finnes det?


Gud (det er opplest og vedtatt at gud er en mann)
Jesus (ja, han også)
ALLE disiplene er menn.
ALLE profetene.
Judas (Mann han også)
Peter, Paulus, Abraham, Moses etc. etc. etc.
Hvem står vi så igjen med?
Maria (i kraft av hun er Jesus sin mor).
Magdalena (en prostituert som vasket føttene til Jesus)
Rut (aner ikke hvem hun var)
Ja, og så Eva (hun husker vi mest som hun som lokka Adam til å spise eplet som førte til utkastelsen av paradiset).
For noe tull.
Jeg har en mistanke om at det ikke står bedre til i Islam. For å si det sånn.


Man er selvsagt ikke nødt til å gå til religionen. Historien er skrevet av og om menn, og det er små skritt vi tar mot full likestilling.
Så får vi begynne med oss selv, og prøve å unngå at språket blir vanna ut samtidig.

















Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta