Gåten Magnus Carlsen

Det er vanskelig å ikke bli berørt av sjakkfeberen som herjer nettavisene.
Selv holder jeg meg feberfri ved å scrolle forbi så fort jeg kan.
Jeg forstår ikke greia. Det er iogforseg ingenting sensasjonelt i det.
Ei heller i at nordmenn liker å heie på andre nordmenn som er gode til noe. Skøyter, landrenn, (dame)håndball, (dame)fotball.
Kommer ikke på mer.
Vår identitet som nordmenn er knyttet direkte til vikinger, nansen, amundsen, thor heyerdahl, og johan olav koss. Og nå altså, denne Carlsen. Som svinger seg med fotomodellene og filmstjernene som om det skulle være verdens største selvfølge.
Det er på mange måter nerdens ultimate hevn. For. Vel, jeg vet jo ikke.
Han virker jo ikke som om han er verdens mest utadvendte fyr, akkurat.
Men hvis man er god til noe kan man kles opp i en dress fra en eller annen superdesigner og bli 'gåtefull' eller 'mystisk'. Hvis man ikke lar kjeften løpe av med seg.
Det er lite som tyder på det siste i Carlsens tilfelle.
Men han snakker ihvertfall bedre engelsk enn Thor Heyerdahl.


Kommentarer

Anonym sa…
Og takkogprisfordet! :)
Artig skrue. Jeg liker nerder.
Så et intervju hvor han var 13 og ble imponert over engelsken hans. Så hørte jeg ham snakke nå....lite utvikling der. Men joda, godt nok.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta