Hits for kids part 2


Da jeg var barn hadde jeg tilgang til mine foreldres kassettsamling - LP-plater tror jeg mor ga opp tidlig på syttitallet - og far hadde bare èn vinylsingel og det var Ola var fra Sandefjord med Jonnyband. Selv har jeg også bare eid èn vinylsingel og det var 'In the Navy' med Village People og den kjøpte jeg fordi ett av medlemmene hadde indianerfjærpryd på hodet. De opplysningene gir ikke mye kred i musikerkretser i dag.

Jeg kan aldri huske at vi har hatt noen platespiller i drift. Og derfor måtte jeg til Onkel Sjell for å spille singelen min over på kassett.

Kassetter hadde vi derimot vitterlig flusst av. Det var det formatet som gjaldt og etterhvert som jeg gikk lei av Village People og årene gikk så fyltes skuffa i stereobenken opp med alskens perler fra 60, 70, 80 og 90-tallet. De fleste lå og fløt uten omslagscover og det var vel en slags femtifemti med opptakskassetter og orginale.

Det var ikke bare kassettskuffen som fyltes - i Juni 1983 fikk jeg en lillebror som vi kalte Dagobert - jeg var bare måtelig begeistret. Jeg syntes ikke akkurat at jeg hadde vært så heldig med de søstrene jeg hadde fått tildelt, men jeg hadde ikke stemmerett på dette området heller, så hva kunne jeg gjøre?

Lillebroren min oppdaget også kassettskuffen og en gang han hadde besøk av en jevngammel fetter rotet de rundt oppi der og fant en riktig klassiker. Der lå det nemlig en hitparade fra Vestlandsfanden. Det skulle bli min brors favoritt og opplevelsen av de to pjokkene som klemte til og sang med på '....BRENN ALLE BRUER OG TA VARE PÅ DEG SJØL, DU KAN ALDRI FINNA TRØSTÅ I EI HALL FLASKA ØØØØL! ' var simpelthen ubetalelig. Jeg husker ikke hvor gamle de var men de var gamle nok til å skjønne at øøøl var noe som var enten ulovlig eller ihvertfall en tanke provoserende.

Det sterkt undervurderte musikkformatet MC (music cassette) er for lengst erstattet av CD og den igjen har blitt erstattet av MP3, men hjemme på Radøy ligger det fortsatt ei skattekiste i stereobenken. Eller det tror jeg ihvertfall.

Kommentarer

Bergljot sa…
1. Dagobert er født i 1983.
2. Hvordan skulle du kunne være med å bestemme min tilblivelse all den tid jeg er født FØR deg (og strengt tatt ikke var et veldig planlagt prosejekt?)
paaskeharen sa…
Jædijædi

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta