Maritimen


I dag er det en måned til første juledag. Jeg sitter på jobben og prøver å finne noe som engasjerer meg eller provoserer noen. Eller får dere til å le. Eller ihvertfall til å humre littegrann.
Utenfor ligger det en lastebåt som heter M/S 'Myrknaus' eller noe i den retning som antagelig er bekvemmelighetsregistrert på Bahamas eller Kypros.
Skipene kommer og går og har ofte navn som er så nye at man såvidt har fått tid til å male over de gamle. Favorittbåten min er utvilsomt lastebåten 'Børre', en liten grønnmalt sak som en gang lå her og speilet seg i det mørkeblå havet.

Jeg liker båter. Jeg liker at de kommer fra havner i Europa eller Nordafrika eller Fredrikstad. Jeg liker at de alltid er i bevegelse. Påvei fra en havn til en annen.

Men nå er det visst kjipt å seile på kysten av Somalia, for der herjer Kaptein Sabeltann og kumpanene hans.

Kommentarer

I egersund ler de seg vindskeive av en strandvolleyballspiller som heter Okka Rau.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta