Slegga og Krossen


For omtrent tolv år siden meldte jeg meg ut av statskirken- skrev et brev til sognepresten i Hjelleland og sa det som det var: at jeg ikke ville være medlem av kyrkjelyden hans, av di jeg ikke trodde på hverken det ene eller andre som står i den store svarte boka.
Dette var på den tiden da jeg var en sint (og litt trist) ung mann, og jeg fant det urimelig at jeg måtte gjøre meg umake med å melde meg ut av en forordning jeg ikke hadde meldt meg inn i. Det mener jeg fortsatt, selv om jeg ikke er særlig hverken ung eller sint lenger.
Den norske kirke har en historie som ikke er særlig ærerik, den har vært styrt av gamle menn som har tolket bibelen bokstavelig, og systematisk undertrykket skilte (mange har blitt nektet å gifte seg i kirken hvis de har vært gift før), kvinner (kvinnen skal som kjent holde nebbet lukket i forsamlinger, og er dermed uegnet i preste-embedet), og ikke minst har de homofile vært offer for 'de skriftlærdes' fordommer og skitne fantasi.
Likevel har svartemennene vært under en viss kontroll- nettopp på grunn av statskirkeordningen. Den politiske ledelsen i Norge har kunnet styre kirken i retning mot å være inkluderende, og holde en takhøyde som gjør at de som ønsker det-til en viss grad- har funnet sin plass blant de andre fårene. Nå raser debatten om statskirkens fremtid, hvor mange- både på høyresiden og venstresiden i det politiske Norge ønsker et skille mellom kirke og stat. Da de mener at det å ha en 'statsrelgion' i et land hvor det er trosfrihet er en uting. I prinsippet kan jeg forstå argumentet. Men TØR vi å overlate kirken i hendene på mørkemennene? (jeg har ikke noe stort 'eieforhold' til kirken, da jeg som sagt har valgt å stå utenfor). Jeg mener nei. jeg stoler ikke et sekund på mørkemennene. Jeg mener tvert i mot at vi må få en stats-MOSKE'-ordning også i Norge- slik at vi kan kontrollere fanatikerne, alle de tullete Mullaene som sprer gift i Allahs navn.
Jeg angriper ikke folks tro her, for folks tro er en veldig nær og personlig ting- jeg angriper maktmenneskene som bruker folks gudstro til å få makt over andre. Lenge leve statskirken! Og statsmoskeen! Til kamp mot mørkemenn og møkkaprester og møkkamullaer!

Kommentarer

Anonym sa…
Dette var utrolig bra poengtert, nå fikk jeg noe å tenke på. Jeg heier på stats-kirker og ikke minst stats-moskeer! Det viktigste (som jeg ikke har tenkt på før) er igrunn at kirken er synlig, slik at historien ikke kan gjenta seg. Mørkemennene ser muligheter der vi tror det er umuligheter. Fysj, lenge leve statskirken!

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta