Idrettsnasjonalisme


I dag braker det løs igjen.
Det norske landslaget i fotball starter EM-kvaliken- Borte mot Ungarn.
La oss se fakta i øynene: Det norske fotballandslaget har alltid vært drit, bortsett fra en kamp i 1981- hvor de slo England på Ullevåll. Jeg husker godt den kampen, Keeperen som voktet Englands mål var selveste Ray Clemmence -min store helt- og han var ikke den eneste Liverpool-spilleren på laget. Jada..JEG HOLDT MED ENGLAND, foreldrene mine lo av meg, når jeg gråtende måtte innrømme at nederlaget var et faktum. Jeg var elleve år, og utrøstelig.
Og så gikk det noen år, og på begynnelsen av nittitallet ble en musikkhatende nisse fra Fredrikstad med gummistøvler og hornbriller nasjonalhelt, når han som trener klarte å ta det norske landslaget til VM-sluttspillet i USA.
Formelen var gjerrig, defensivt orientert fotball, med lange oppspill på Jostein Flau. (den såkalte 'Flau-pasningen').
Jeg skal ikke hetse Brillo, men jeg må innrømme at jeg ble forbauset over alle raringene som dukket opp i kjølvannet av suksessen. I plastikkhjelmer og 'We kill whales for fun'-t-skjorter. Jeg tror norsk idretts-nasjonalisme var på sitt mest ekstreme i 1994, og når 'Landsmoderen' kjørte på med denne juicy sloganen: 'det er typisk norsk å være god'. Og hver eneste landsbyidiot i det ganske land tok med seg det lille flagget sitt og kubjella si ut i løypene under lillehammer-OL. Jeg blir fortsatt litt kvalm når jeg tenker på det der. Den oppmerksomme leser har sikkert fått med seg at illustrasjon og tekst er litt sprikende på denne posten. Jeg syns det funker. Så det.

Kommentarer

Rållserau sa…
Farbror Melker, vet du hva? Igår så jeg på fotball helt frivillig, på nyhetsoppsummeringen etter at du hadde sovna!
Anonym sa…
Hm. Det er en skjebnens ironi at så snart jeg hetser landslaget bittelitt, så går de hen og spiller tidenes bortekamp. Og når jeg disser publikum under lillehammer-ol, så kommer jeg plutselig på at: Begge mine foreldre var der- midt i nasjonalrusen, og søsteren min var i pressekorpset. Hun gikk rundt med en slik stygg grå-lilla dynejakke med piktogrammer på. Det sies at det er en dårlig fugl som skiter i sitt eget reir, men jeg gjentar det så gjerne: LANDSBYIDIOTER!
Vi har kun hatt et godt fotball-lag i dette landet som har fått til noe bra over tid. Dette fotball-laget hadde en lidenskaplig trenger som elsket litteratur og rullings. Jeg syns det er litt rart at ingen andre lag i Norge har prøvd å kopiere konseptet, som bla inneholdt fokus på samhandling, samhold, lagånd, selvtillit og kontinuitet. Det er typisk norsk å nekte å lære av de som har fått noe til. "Ååååå ja, di gjor det sånn? Det ska jaffalkje eg gjørr!". NB Dette er ikke dissing av noe spesielt fotball-lag - men snarere dissing av den norske folkesjela - synliggjort i fotball.
paaskeharen sa…
Jada..
Jeg husker han treneren, han ekle uteliggeren som kjederøykte rullings, og slikket seg rundt munnen hele tiden...Et ekte sjarmtroll.
Sikling og rullings var et konsept som fungerte bra for noen år siden. Selv er jeg skeptisk til å kopiere det. Temaet i denne runden var forøvrig idrettsnasjonalisme. Ikke om blåsenkål fikk den kred'en de fortjente når de var gode.
Anonym sa…
Kanskje det var gørr med Brillo, men 'OL floka ' var iallefall fin og representativ for nasjonen.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta