Den e fin!


Det er en hel del ting jeg går og irriterer meg på.
Jeg ergrer meg foreksempel over folk som må gå og spytte på fortauene hele tiden, og ikke minst på folk som bare slipper søppel i fra seg på gata. Det er en jævla uting. Ta med dere dritten deres og kast den i et søppelspann. For satan.

Når jeg leser igjennom det første avsnittet jeg har skrevet, så ser jeg at det til forveksling ligner et leserinnlegg i hvilken som helst avis. Men det var bare ment som en innledning til en historie. Historien om en pragmatisk innstilt lensmannsbetjent, og hans noe tvilsomme tolkninger av lovens bokstav.

På stedet hvor jeg kommer fra bor det bare tre-fire tusen mennesker. Det gjør at ting blir temmelig oversiktlige for alle nysgjerrig-Perer og nysgjerrig-petraer. Og det er nærmest å regne som en folkesport med sladder. Dessuten vil 'det kriminelle miljøet' være forholdsvis lett å holde under oppsikt (all den tid det sjelden dreier seg om mange banditter på en slik liten plass. I nabokommunen vår er det visstnok EN mann som går under kallenavnet 'Mini Marve' som står for rundt seksti prosent av kriminaliteten. En digresjon.

'Vaglen' var lensmannsbetjent i Hjelleland på sytti og åttitallet, foruten sheriff-jobben drev han en ganske respektabel gård i Ordal. Han var en svær brande av en mann, og sterk som en stut. Det gikk gjetord om den fysiske styrken hans, og hans evne til konfliktløsning var viden kjent langt utenfor kommunegrensene.
Dessuten var han tunghørt, og snakket derfor MED VELDIG HØY STEMME. DEN E FIN! var det uttrykket folk husker ham mest for.
Jeg har selv blitt stoppet av Vaglen i promillekontroll, og det foregikk på følgende måte: Plutselig står en svær mann i politi-uniform og vinker meg inn til veiens skulder med et politiskilt. jeg stanser og sveiver ned vinduet- Vaglen bøyer det store hodet sitt inn i bilen- snur øret mot meg og sier: PUSTA PÅ MEG! Jeg blåser litt luft på han, hvoretter han repliserer: DEN E FIN, DU! Og vinker meg videre.

Det sies at Vaglen har straffet fyllekjørere på sin egen, og helt spesielle måte. En skal han ha tatt med seg hjem til gården sin og latt han dra slipesteinen i to-tre timer- til vedkommende var edru nok til å kjøre videre (og Vaglen hadde fått kvesset kniver og ljåer). Uten flere etterspill, eller inndragelse av sertifikat. DEN E GO!
En annen skal ha blitt brukt som gratishjelp i siloen - i slåtten.
Hans evner som muskelmann skal også ha vært ønsket i opprørspolitiet i hovedstaden, ettersom han egenhendig kunne røske med seg tre-fire demonstranter i slengen, uten å bruke skjold eller kølle. (Blitzere er uansett ikke kjent for sin fysiske styrke, i motsetning til denne landsens sheriff). Det er vel unødvendig å si at denne fysikken kom til nytte på mang en bygdedans også, hvor ting ofte kunne utarte seg.

Jeg selv er ikke noen tilhenger av at folk tar loven i sine egne hender, og jeg har heller ikke noe særlig til overs for fysisk avstraffelse, men jeg vil anta at Vaglen sin noe uortodokse måte å hanskes med fyllekjørere på hadde flere positive sider. Den preventive effekten ved slipesteins-valsen er en. Det er svintungt å dra slipesteinen, men de fleste av oss ville likevel foretrekke en slik straff foran beslaglagt førerkort. Dessuten er det noe som man ikke glemmer så lett. At sheriffen på denne måten begunstiget seg selv med billig arbeidskraft er selvsagt det mest negative aspektet.
Det jeg lurer på nå er: hvis jeg ser en drittunge som spytter på fortauet- har det noen hensikt å ta ham i nakkeskinnet- dra han med meg hjem- og tvinge ham til å ta oppvasken min?

Kommentarer

Rållserau sa…
Hahaha, morsomt! Og jeg har til og med ikke hørt den før!
Anonym sa…
Enig med haren, jeg foreslår at hver bygd og grend får seg sin grendastein slik at fyllekjørere og andre negre i fritidstøy kan slipe bygdefolkets ljåer, sigder og lommekniver i stedet for å miste lappen. Skattesnytere kan melke kyr.
Skjønne bror, kan du ikke samle sammen memoarene dine og gi ut en bok!? Det hadde vært kult. En liten rettelse bare, 2800 innbyggere. Ikke mye å skryte av. Spørsmålet er vel forresten hvorvidt du vil ha en spyttende drittunge i hjemmet ditt? I så fall: Den e go!
paaskeharen sa…
ja, han ville sikkert ha spyttet i oppvaskvannet også, den jækelen.
paaskeharen sa…
Forøvrig er Bygdadegos's (eks fjordadegos's?) ide' om en kommunal slipestein aldeles strålende- en nyere versjon av gapestokken.
Rållserau sa…
Sko kje du blågga i dag? Mær!

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta