House of Cards

Vi er på boligjakt igjen.
Eller mer presist: Vi kikker.
Det å selge og kjøpe og flytte og pusse opp - eller ikke - er store avgjørelser med ufattelig mange nyanser og sjatteringer og best eller worst case scenarios.
I alt for mange år har boligene i Stavanger og omegn vært alt for dyre, noe som har medført at mennesker med 'vanlig' lønn - halvparten av ei gjennomsnitts oljearbeiderlønn - sånne som meg (oss) - har hatt lite å velge i.
Hvis man heller ikke har anlegg eller interesse for å spare - eller pusse opp - så har man vært nødt til å gå for noe litt mindre - eller flytte til nedre Sirdal eller dalstroka utafor.
Det er ikke synd på oss. Alle som har en jobb og tjener til graut på veggen og har klær og mat og seng og abonnement på Sumo - vi har det godt.
Tidvis blir jeg også konfrontert med at jeg har råd til å ha ungene mine på privatskole - og ironien i det er selvsagt overtydelig - sosialisten mener at offentlig skole ikke er god nok for hans unger.
Er jeg vant med å møte meg selv i døra? Ja, det er jeg.
Men det var ikke valg av skole dette skulle handle om.
Vi kikker. Hva er vi på jakt etter? Hvor mye kan vi betale? Hvor nærme byen er det? Hvor nærme skolen (privatskolen)? Hvor mye støy er det i området? Hvor langt er det til butikk? Til jobb?
Kan vi ha katt? Bør vi ha katt? Eller hund?
Hvor store soverom er det? Er det kjellerstue eller loftstue? Hage eller ikke hage? Nabo eller naboklager? Er det unger i området? Hvordan er lysforholdene? Heller badegulvet fra eller mot sluken? Er det borettslag? Hvorfor knirker det sånn i gulvet? Er det plass til et stort kjøkkenbord? Er det gang? Er stua større eller mindre enn den vi har? Vedovnen - er den noe tess? Er det et trygt område?
Hvor mye er det i fellesutgifter?
Kan man kjøpe noe der det er mannehule i kjelleren - med Kiss-plakater og Arsenal-skjerf på veggene?
Er det et rom i huset der man kan sitte helt for seg selv med kaffekoppen med en notisbok og en blyant selv om det er flere mennesker hjemme?
Var i det hele tatt dette en god idè?




Kommentarer

Unknown sa…
...og klarer man se på dette som noe som faktisk kan bli kjekt?
paaskeharen sa…
Og ikke minst det :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta