Medlem

Det er noe skummelt med å være medlem i noe. Det er liksom et statement, og da tenker man gjerne sånn at OOÆÆ.. HÅPER IKKE AT DET INNEBÆRER AT MAN MÅ GJØRE NOE.
Eller ihvertfall tenker jeg sånn.

Den første organisasjonen jeg ble medlem av var Statskirken. Mot min vilje. Jeg regner ikke med at det har gitt meg noen større fordeler i livet. Jeg cashet riktignok inn da jeg konfirmerte meg. Fem tusen var relativt mye penger i 1984.
Jeg har meldt meg ut to ganger.
Veien til helvete er brolagt med synd.

Dernest forsøkte jeg et medlemskap i 4H.
Eg lovar å verte ein ungdom med godt hovud, flinke hender, varmt hjarte og..var det god helse?
4H-løftet det kan jeg vel med hånden på hjertet si at jeg ikke helt klarte å leve opp til.
Det gikk et par år, så hoppet jeg av.

Og så var jeg medlem i idrettslaget Hjelm. Gikk på fotballtrening  èn gang i uka i to år (sykla to mil hver gang) spilte totalt ti minutter som innbytter på Venstrebacken. La opp i 1983.
Randøys Ronaldinho.

I en periode var jeg også medlem i fanklubben til trønderbandet The Kids. De hadde postadresse Melhus i Sør Trøndelag. Jeg fikk tilsendt Plakat og button. Den buttonen fikk jeg faktisk juling for i Årdal rundt 1980 Kuriost nok av en som likte Queen. Hva kan man si? Jeg meldte meg vel aldri ut. Kanskje jeg fortsatt er medlem. Jeg håper ikke det. Ikke noe som løfter CV-en min nevneverdig.

Av andre feiltrinn kan jeg nevne Senterungdommen, der jeg tilogmed var styremedlem i lokallaget. Jeg fikk tilsendt masse programmer som var maskinskrevet og som var så dørgende kjedelige at jeg ikke gadd å lese dem. Hvorfor Sveve i det blå, når man kan elske i det grønne? var slagordet. Senterungdommen var det nesten umulig å melde seg ut av. Jeg fikk propaganda i posten i mange år etterpå.

I Hjelmeland Skytterlag var jeg en profil. Far kalte meg `slumpeskytter', og det var nok sant.

Det var vel de fleste av barndommens synder. Pr i dag er jeg Coop-medlem - slik at de kan kartlegge alt jeg kjøper - og bruke det mot meg ved en senere anledning og Transportarbeiderforbundet. Fordi det føles rett. Nei, vent: jeg er medlem av et trosfellesskap også, som het Sosialhumanistene før, men så skiftet de navn, så nå vet jeg ikke hva de heter.

Men Bergljot var medlem av Scandinavian Music Club.

Kommentarer

Bergljot sa…
Hva du husker! Nå er jeg medlem i DNT, OBOS (som deg?), IL Havdur og kunstforeningen på jobb. Slappe saker.
Jonna sa…
Synes å huske det var en traumatisk opplevelse med den the Kids-plakaten. Noe om en storesøster som hadde tegnet svarte barter på de blonde gutta eller noe sånt...???

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta