Roundroundroundround, I'll get a round.


Jeg har tidligere ytret min antipati mot kjipaser og pinfanter, og vil gjerne begynne dette innlegget med en selvopplevd happening fra 1/3- festivalen i Pistiansand for et drøyt tiår siden. Scenarioet er som følger. '...Påskeharen våkner klam og bakfull i tomannsteltet til Tvitten (av kjennere døpt 'Trangia'), det er tidlig Juli, tidlig Lørdag morgen, Tvitten sover, og Påskeharen trenger pils (fortrinnsvis avkjølt, men tar til takke med det meste)for å reparere på gårsdagens utskeielser. Problemet er at ølsalget i butikkene ikke starter på leenge. Til alt hell snubler Haren over et par svensker som sitter og ruger på tre kasser kald Pripps. Haren spør høflig om det er mulig å kjøpe en kald øl av dem, og blir møtt med dette svaret: 'NEEI, MÅSSTE HA LITET SJÆLV, VA, MÅSSTE KOMMA LITET I STEMINING'! Det kjentes som et slag i ansiktet, jeg vaklet vantro bort fra åstedet, mens jeg stemplet en hel nasjon som møkkafolk. Jeg kjenner en super svenske, nei- teknisk sett to, forresten - så dette var selvsagt en grov stigmatisering.

I England kjøper man runder når man er på pub- en fin skikk synes jeg, det er veldig inkluderende og lunt og sosialt. I motsetning til å sitte å klamre seg til sin egen halvliter, livredd for å svi mer spenn enn man i utgangspunktet hadde budsjettert med. Det var vel Runar som først begynte å kjøpe runder i vår omgangskrets, og det skal han ha - han har kjøpt sin andel runder den gutten. Og jeg også, synes jeg. Problemet med runder kan gjerne være at noen drikker øl som om det var melk, mens andre drikker det som om det var, tja? Øl. Det krever med andre ord sin mann (og dame) å drikke synkront. Særlig når man har vært ute en stund, og man kanskje ender opp med å kjøpe øl til masse folk man kanskje ikke kjenner en gang. Likevel synes jeg det er en æressak. Hvis man har råd til det.

Kommentarer

Rållserau sa…
Jeg kommer aldri til å ha råd til å gå ut med deg og dine venner igjen, hvis den rundepolitikken skal gjelde - så at den er "lun og inkluderende" synes jeg er å ta i...
Jeg har en tendens til å drikke synkront og over evne - og jeg sverger på at intensjonen er at også jeg skal betale min runde - selv om det ofte ender med at jeg sjangler meg hjemover med visakortet i bhen og 27 lightere i lomma uten å ha tatt min del av regningen. (Ofte er vel et misvisende begrep når sannheten er at jeg nesten aldri går ut lenger, men likavel.)
paaskeharen sa…
i å spandere runder er - i utgangspunktet en fin og høflig gest. I det øyeblikket man FORVENTER at noen andre skal kjøpe øl til en, så er det ikke lenger en gest, men et slags krav. Øl man nærmest tvinger andre til å kjøpe til seg...vel, den gode viljen forsvinner. Smaken er likevel den samme.
paaskeharen sa…
Gramatikalskteknisk var den kommentaren helt på trynet, men jeg gidder ikke å slette hele for å skrive en ny.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta