Eye of the tiger


Diskuterte uttrykket 'brult' med Ralf og Mary og Rållserau i dag. Vi var enstemmige på at det er et ord som er svært treffende på en viss type mennesker. Dette trigget igjen minner som går tilbake til min ungdomstid i Ordal. For noen dager siden delte jeg min kunnskap om Øyeklubben med dere. Inge-Bjørnar, grunnlegger og opphavsmann til Øyeklubben var også arkitekt bak en annen klubb, av en mer fysisk karakter. Denne klubben hadde vel egentlig bare to medlemmer, hvor Inge-Bjørnar utgjorde den ene halvparten, og Åsbjønn den andre. Forutsetning for medlemskap var at man likte godt å være fysisk i fylla. Les: Brulte og krangle og sloss, og 'jule' folk. Det hendte flere ganger at klubbens medlemmer sloss innbyrdes. Den ene gangen var på en hagefest i Ordal, og hvis jeg ikke husker feil så var Åsbjønn såpass krakilsk at han ble bundet til ei bjørk, og der fikk han stå til han 'roet seg'.
Videre karakteriserte Åsbjønn brennevin i to kategorier: 'Tøsta-brennevin' og 'slåsta-brennevin'. Tøsta-brennevin var opp til 40 prosent, og ufarlig- slik at man bare kunne kose seg med det. Slåsta-brennevinet hadde en alkoholprosent fra femti og opp til 96, og ble ansett som et langt mer lunefullt bekjentskap. Alle som har sett Åsbjønn på sistnevnte leskedrikk vet at det ikke er noe vakkert syn. Og typisk uberegnelig. Men aldri, aldri kjedelig.
Selv pleier jeg heldigvis ikke å slåss-hverken i fylla eller ellers. Jeg kan bli både frekk og høyrøstet, men jeg tyr sjelden til kamp på tørre never. Heldigvis.

Kommentarer

Anonym sa…
Jeg glemmer aldri når undertegnede, påskeharen, Halvard og Runar stod bak ryggen til Åsbjørn og ropte skjellsord til en føkk fra Bigdesand som verket etter å banke hele gjengen. Heldigvis hadde Åsbjørn kun inntatt tøsta brennevin. Husker jeg ikke helt feil så sa jeg til denne kjempen fra Bridgesand at jeg med letthet skulle banke dritten ut av han og det med begge hende på ryggen. Jeg sender varme tanker og en stor takk til riverrums dype skoger for at jeg lever i dag. Det morsomste av alt var når påskeharen stakk hode frem bak Åsbjørns brede rygg og påpekte at det ikke gikk ferge en gang til dritt stedet Bridgesand. Da måtte det hele fem brulter til for å stoppe dette dyret av et menneske. Tar jeg ikke helt feil så var det den første dagen i dette årtusen, bra start..........
paaskeharen sa…
Ja, det var veldig morsomt:) Det er første gang jeg har vært med på å benytte meg av Åsbjønns ekstreme kvaliteter som Brult-Ola. Men jeg har hørt om andre, av hans militær-kamerater som hadde moro av å erte opp folk, for siden å søke ly bak hans brede rygg. Praksisen er moralsk tvilsom, men effektiv.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta