West of the river Pecos


Alle som en eller annen gang i løpet av sine liv har lest paperback-westerns har hørt uttrykket 'vest for Pecos'. For de av dere som ikke vet hva jeg snakker om: Pecos var en elv i det 'ville vesten' som skilte mellom 'det ville vesten' og det SPINNVILLE vesten.Hvor kruttrøyken hang blå og tjukk. Hvor menn var menn, og hester hester. Lovens bokstav var uten betydning på vestsiden av denne elven. So segjer soga.

Jeg vokste som sagt opp på landet, og der blir det ofte sett imellom fingrene med en del lover og forskrifter som gjelder andre steder. Første gang jeg kjørte traktor var jeg ti år gammel- under oppsyn av min far- det var ment som en gulrot for å få meg til å syns at gårdsarbeid var kjekt. Virket gjorde det også. Følelsen av å sitte i den gamle Massey Ferguson 135- traktoren, og styre den- det var omtrent så nære lykken jeg hadde vært til da.
Man kan selvsagt si at den formen for barnearbeid som blir praktisert på en del gårder i utkantnorge også er i grenselandet av det lovlige. Selv om man lærer seg å jobbe og jædijædijæda.

Min kjødelige bror er tolv år yngre enn meg og motorfrelst. Det har han vært siden han var to år, og fikk sin første Valmet-kjeledress. Han har praktisk talt vokst opp i en traktor. Fra før han kunne gå- det var i traktoren han lærte seg å banne. På skolen tegnet han lastebiler og traktorer med gule lys på taket og 'Dan Ådnes transport' malt med sirlige bokstaver langs siden. Han var på fornavn med Melkebilsjåføren, Kraftforbilsjåføren, og alle dem som kjørte skolebussen. I dag er han trailersjåfør..
Jeg lar den henge litt. Dan Ådne kunne kjøre gravemaskin når han var tolv. Og det gjorde han også- så ofte han kunne. Og det kunne han ofte. Vest for Pecos.

Postludium.
Denne blogposten startet med en ide om lovløshet i bygdenorge, og endte med en liten epistel om min svært lovlydlige lillebror. (jeg tror trafikkrelaterte lovbrudd er de eneste han har foretatt seg. Og så kjenner han en 'engel'.)

Kommentarer

Anonym sa…
Jeg fikk love til å kjøre traktor til butikken den sommeren jeg ble tretten, men kun når jeg gjorde ærend for far, som å fylle diesel. Jeg sørget for at den tanken var helt full hele den sommeren.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta