Electric Avenue - Påskeharen tester den elektriske bilen

Rållså og jeg har kjøpt elbil, og sånn sett så er det kanskje i seineste laget å foreta testen etter at skinnet er skutt.
Det jeg kan gjøre er å dele noen betraktninger med dere, for er det èn ting vi menn har greie på, så er det å snakke om oss selv. Det faller liksom så naturlig. Noen av oss elsker å gi råd også. Jeg er ikke helt der. Det er liksom for mye jeg ikke har peiling på.
Men det er ikke alltid de med mest peil som roper høyest. Sjekk ut kommentarfeltene, og dere vil vite akkurat hva jeg hinter til.
Nåvel elbil: Bra eller drid? Fordeler og ulemper?
Rållserauå og jeg landa på en Mitsubishi Miew - en fireseters sak - en Donaldbil - en trillebår med motor.
I og for seg var det kun denne typen bil vi hadde råd til, valget sto mellom Citroen, Peugeot og Mitsubishi, men det er visst ikke noen forskjell på dem.
Vi har pr nå hatt den i 10 dager, den ruller fortsatt, og den største forskjellen på denne og en vanlig bil er at alt er så mye billigere. Forsikringer, veiavgift, bompenger, drivstoff og ferjeturer.
Jeg reiser for 47 kroner med bil på Tauferja - med kort, vel å merke, men det er jo helt latterlig billig.
Vår elektriske bil inviterer ikke til råkjøring. Delvis fordi den ikke er så veldig kjapp, og delvis fordi at hard kjøring = høyt strømforbruk , og her berører jeg selve akilleshælen til Mitsubishi Miev.
Det er som å ha en bil med ekstremt liten bensintank.
Vil du bruke varmeapparatet så koster det deg 20-30 kilometer kjørelengde, så dette skal bli interessant å se utover vinteren.
Den bråker lite, er veldig 'snedden' å kjøre, lett å snu og parkere. Den har Dab + radio, noe som gjør at jeg kan høre rock som andre har plukka ut, og jeg antar at jeg må ha sett litt latterlig ut da jeg svingte inn på parkeringsplassen til Felleskjøpet, i den lille blå elbilen, og Killing in the name of.. Med Rage against the Machine på full fyring på stereoen.
Elgitar er bittelitt tøffere enn elbil.
Ellers er jo alt nytt. Jeg har ikke eid et nytt kjøretøy siden 1986 - da kjøpte jeg en Tempo Tiger moped, som kosta 10 500 kroner, og jeg mener på at far spytta i et par tusen, men det er en ganske annen historie.
Jeg trekker også for blåfargen, selv om jeg har vært med på å bestemme den selv. En Liverpoolsupporter burde ikke kjøpe blå bil, for det sender ut helt feil signaler. Rent politisk så er det heller ikke bra, men Høirefolk kjøper ikke sånne biler som dette. Freppere kaller ikke dette for biler en gang.
Men, altså: Jeg lander på en treer - toppkarakter - for den gjør logistikken lettere.
Og enn så lenge så funker den helt fint.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta