Out on the weekend

Min siste kjøretur til Trøndelag var en tur tilbake til barndommens bilturer, seinsommer, en bil søkklasta med feriegreier, badmintonsett, footballer og klær. Far som alltid kjørte litt for kjapt igjennom svingene, og påkalte bilsyke - særlig hos meg - en bilsyke som ble forsterka av mors sigarettrøyking og countrymusikken som sveiv på stereoanlegget.
Vestlandet har mange svinger og jeg har spydd i de fleste av dem.
Kjente stedsnavn dukka opp, skilt som fossa forbi :Vindsvik, Erfjord, Sand. Til høyre mot Suldalsosen der, ikke mot ferjestøa  Sand-Ropeid, men derimot Odda, industriplassen. Store, stygge fabrikkbygninger ved fjorden, i kontrast mot nesten herskapelige trehus i sentrum, plassert i disse absurd grønne omgivelsene. Jeg elsker disse kontrastene, det industrielle mot det storslagne. Menneskehånden mot naturen er aldri tydeligere. Menneske MED naturen,  i den, rundt den. Demninger i fjellheimen, billig kraft, fossefall som er temt, prisen å betale for rimelig elektrisitet. Jeg elsker husene som klorer seg fast i fjellsidene, og egentlig vitner disse bygningene om ei tid som er iferd med å passeres. Det bor fortsatt folk her, men det er ikke tusenvis som jobber i industrien, som banner og sliter og banker og hamrer og svetter under hjelmene.
Jeg vet ikke om det ryker ut pipene lenger. Om mannfolk med grove hender holder rundt kaffekoppene Eller om det er noe kraft igjen i  1.Mai- toget.
Det absurdeste er at Odda også er inngangsporten til Hardanger, kjent for sine frodige frukkttrær, det er så nasjonalromantisk at det er til å sprekke eller spy eller svimle av.
Vi passerer Odda, Sattanass og jeg. Han maler fornøyd i fanget mitt. Jeg stanser for noen ungdommer som selger moreller på ei avkjørsel. Jeg kjøper ei korg med mørkerøde. Spiser med velbehag, styrer mot Kinsarvik mens Neil drar til på munnspillet: Det er meg han synger om, og det er noe uimotståelig med stortromma på Out on the Weekend


Think I'll pack it in and buy a pick-up
Take it down to L.A.
Find a place to call my own and try to fix up.
Start a brand new day.

The woman I'm thinking of - she loved me all up
But I'm so down today
She's so fine she's in my mind.
I hear her callin'.

See the lonely boy, out on the weekend
Tryig to make it pay.
Can't relate to joy, he tries to speak and
Can't begin to say.

She got pictures on the wall-
They make me look up
From her big brass bed.
Now I'm running down the road trying to stay up
Somewhere in her head.











Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta