All tomorrow's parties


Det må ha vært på Fredagen at noen sa at festen var en todagers - og dermed skulle vare helt til Søndagen - det var en bonus som jeg ikke hadde sett komme.
De proffeste var allerede i gang med fase 2, lyden av bokser med forfriskninger som ble åpna spredde seg lystelig i lokalet. På kjøkkenet var Suli i full gang med frokost av det solide slaget egg, bacon, eggerøre, noe jeg mente var bønnespirer, ferskt brød. Det var høy klasse over forpleiningen, ikke noe grandiosa og franskeposer her i gården.
Franskepose er forøvrig et ord som blir brukt for lite.
Noen av Fredagens helter satte kursen hjemover, men nye deltakere strømmet til, og det var premiership-fotball på fjernsynet, sigaretter på verandaen, og leskedrikk i alle varianter overalt.
Og så vartet Slangeleder og Magnus opp med en quiz, tungt basert på stedsnavn knytta til Kenny Rodgers- tekster fra 80-tallet.
Premiekassen var fylt med en blanding av nips og obskur vinyl fra NMS gjenbruk på Tau, og brennevin fra de mørkeste krokene av et barskap i sandbygda. Det ble sagt at den flaska med Ballentines whisky som jeg vant var 40 år gammel. Det blir ikke mer eksklusivt enn det. Quizens progressive framføring og høye premiering må ha mye av æren for at den ikke drukna i støyen fra festen.
Det var rett og slett veldig gøy. Sagt om fløtemugga med rosene på , som jeg også vant: Eg e glad for at akkurat DU vant den!
Den fikk ikke stå i stua, men pryder kjøkkenet på en utmerket måte.
Ute på terrassen hadde Svennedin og jeg en diskusjon om hvem det egentlig var som hadde skylda for at jeg fikk sparken i Morendoes i 1998. Svennedin spilte forøvrig så mye Maiden og Helloween det siste døgnet der, at det var deilig de gangene noen skar igjennom og satte på noe annet.
Runar hadde hengt opp klesvasken sin på rekkverket rundt altanen i andre, og etter at Suli hadde stått inni en sky av os og grilla Idsøe-pølser like under i en time, så tenker jeg at de var klare for en ny runde i vaskemaskinen. Og vel så det. Tungrøykt Messi med et tydelig hint av pølse.

Jeg vant ikke akkurat festen, men det er ordentlig fint å være omgitt av bare gode folk. Og hvis det var noe jeg skulle angra på, så var det at jeg ikke tok turen rundt og snakka skikkelig med alle, eller reiste meg og holdt en tale for å si hvor mye denne festen betydde for meg, og hvor takknemlig jeg var for alt sammen. Men det hadde bare blitt grining. For når jeg åpner opp så flommer det fort over.
Men takk til alle sammen som drakk meg ut på en så fin måte.
Lots of love.
På Søndagen var det oppbrudd og opprydding og mange mange skjeggekoser mellom middelaldrende menn på motvillig vei inn i sentrifugen. Bygdadegosen hadde mista bilnøkkelen sin. Typisk ugunstig på ei øy to timer fra byen, men den fant jeg mellom putene i sofaen.
Til gledesutbrudd og lettelsens sukk.
Vi pakka i båtene. Candy og Timmy i den ene. Einstein og Bjartis og jeg i den andre. Rånni og Runo og Svenna i den tredje.
Fjorden glitra av sol da vi la fra land. Jeg kjente på denne helt unike frihetsfølelsen man får i båt. Vi vinka til dem inne på land. Det ble et perfekt punktum for ei fantastisk fin helg.
Da Einstein og Bjartis og jeg hadde parkert båten, sa Einstein til meg: Det KAN henda me har et problem når me kjeme heim. 
Problemet kunne være militærpolitiet, som visstnok jakta på dem som ikke hadde stilt opp til Heimevernsøvelse klokka 0900 samme dag.
Hvis di står på tråppå, så kjøre du bare forbi. Di kan kje ta meg hvis eg har kommt innføre dørå.
Jeg beundrer roen hans. Jeg hadde vært pisseredd hvis det var meg, men det var ingen der, og jeg vi utveksla helgens siste skjeggekos , og jeg kjørte og stilte meg i en ferjekø som snart fylte alle filene på kaien og vel så det.
Jeg er en heldig mann, som kjenner så mange bra folk.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta