Landet med de motbydelig rike

Kontrastene i nyhetsbildet de siste ukene er så enormt store at man ikke vet hvor man skal begynne.

På den ene fløyen ser man  etter et innslag på Dagsrevyen (som egentlig handler om noen ungdommer som må sette fra seg veskene sine utenfor en dagligvarebutikk i Sandefjord) , at noen av de veskene som disse ungdommene har koster mellom fem og ti tusen kroner.

Da er det mer enn forståelig at man ikke vil sette dem fra seg på fortauet. Det minner også mistenkelig om diskriminering når dette med å sette fra seg sekker og vesker kun gjelder en bestemt aldersgruppe.

At det var flere enn meg som fikk bakoversveis da prisen på noen av disse veskene kom for en dag, det vet jeg, for jeg har skummet kommentarfeltene, og det er mange som mener det samme som meg.
At det er hinsides alt som minner om sunn fornuft, det er det rene og skjære vanvidd, men det blir for enkelt å angripe ungdommene fordi de liker å ha dyre og fine ting.

Det er foreldregenerasjonen som har feilet. Det er landet vårt som har feilet. Systemet. kapitalismen. Vi er landet med de motbydelig rike. Veskene blir bare et eksempel på galskapen, bilene, båtene, ferieturene, hyttene og all den generelle luksusen vi unner oss, og vi tror vi fortjener å ha det sånn, og det er nesten det verste. Vi betaler for lite skatt. det er det som må være konklusjonen. Vi har det alt for godt. Og på toppen av det hele veiver vi med flagget og griner en skvett når vi hører nasjonalsangen. Flokker oss om fjernsynsskjermene og jubler over heltene fra krigen
Vi kommer til å brenne i helvete hele gjengen. Fortjent. Vi er storkapitalens nyttige idioter.

Parallellt med denne diskusjonen pågår en annen. Vår halvfascistiske regjering vil forby tigging. For det er så ubehagelig å se andres fattigdom. De vil endatil kriminalisere dem som hjelper dem. Og Senterpartiet: Fy faen som jeg skammer meg over å ha stemt på dere noen gang. Hvordan går det an?
Gni navleloen ut av øynene og tenk dere om en gang til.

Det er nødt til å ta slutt, dette her. Fornuften må seire, og jeg beklager at dette innlegget ikke har noen lunhet eller humoristiske undertoner, men det rakner for meg.

Jeg tror dette må være verdens verste regjering.

Kommentarer

Anonym sa…
Senterpartiet har snudd, fekk du ikkje det med deg?



Mvh sauebonden Lars 47mod.
paaskeharen sa…
Ja
Rett etter at eg posta. Tok til vet, sjøl om det var deira forslag i utgangspunktet.
Ha ha, velkommen i "sure, gretne gubber -klubben". Jeg er medlem av "sure, gretne kjerringer -klubben".

Det der med veskene er så hinsides at jeg kan ikke få sagt det. Dyrt og upraktisk. Nei, da jeg var ung kunne vi slenge fra oss ranselen utafor Bonus, he he.
MM sa…
Word!

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta