The Wedding Singer

Hva var det så jeg skulle si?
Jo, jeg tar ikke så mange sangoppdrag lenger.
Hovedgrunnen til det er at jeg ikke blir så mye spurt. Men det er èn type sangoppdrag jeg aldri tar, og det er bryllup.

Det er ikke helt sant det heller, for jeg har sunget i bryllup også, både da Beelsebub giftet seg og da Valslangen giftet seg.

Det er det å synge solo i kirkerommet jeg har tatt avstand fra. Fordi jeg er slik en hedning at det å bruke meg selv i en sammenheng som har noe med gudsdyrkelse å gjøre ville ha framstått som det ultimate hykleri.

Jeg sa nei til Bergljot for en haug med år siden av akkurat denne årsaken.

Og jeg må igjen få si at det ikke er så ofte jeg har blitt spurt. To ganger med denne siste, så det har ikke akkurat sånn at jeg blir rent nedrent av gifteklare som trygler meg om å synge i bryllupene deres.

Da Jane spurte meg på Lørdag var det faktisk ganske lett å si ja.

Jane skal gifte seg med en kjempehyggelig scouser, og hun kunne betro meg at det var hun som hadde regien på - ja, alt - slik det gjerne er ved slike seremonier.

Og så hadde hun spurt ham om han hadde noe ønske - en sang eller noe - som han gjerne ville ha med.

Og det var da han hadde kommet på meg, fordi jeg en gang for tre år siden - tung av sorg og full av øl - men lettet fordi at selve begravelsen var over, sang Liverpool-sanger høyt mens jeg kjederøykte sigaretter. (jeg har blogga om den begravelsen tidligere - innlegget heter 'Out for drinks an Funerals Part 1' og er fra høsten 2009 - dette er er relevant for sammenhengen. Part 2 ble selvfølgelig aldri skrevet).

JK var forøvrig Aston Villa - supporter, så det var ikke så passende som man ved første øyekast kunne få inntrykk av.

Kortversjonen: Jane og hennes tilkommende skal gifte seg i samme kirke som JK ble begravet fra, og det er ikke den eneste begravelsen de siste årene som jeg har vært i som har vært vond.

YNWA er en sang som handler om å komme seg videre, at man i fellesskap skal komme seg videre, og jeg skal forsøke å ikke gjøre skam på den.







Kommentarer

paaskeharen sa…
Må ikke forveksles med YMCA, forresten.
paaskeharen sa…
Må heller ikke forvekslet med Anarchy in the UK. Selv om det også er en knakandes god låt.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta