Det var en gang et troll

Kan ikke si at jeg hadde gledet meg så veldig. Til å gå på kurs.


Det var formannens idé. Datagreier. Det foregår på et hotell ved flyplassen. Jeg ble mottatt av en smilende dame som sa: hei, Øystein! Jeg tenkte at det var da veldig og hva er i veien med deg.

Det var tre til fra jobben der. Og 65 andre. Men det var en veldig god sjokoladekake, som virket i formildende retning. Det var visst forventet at vi skulle klappe for allslags. Og så var det trefire forskjellige it - folk som foredro om it-relaterte ting.

Det gikk jo overraskende greit å holde seg våken, selv om jeg ikke forsto så mye av det som ble sagt. Det ble utdelt en plastmappe med blyanter, viskelær og blyantspisser. Det var stas. Fikk meg til å tenke på skolestart. Tror ikke jeg har sett en blyantspisser siden 1980, og langt mindre brukt en. Lunsjen var ok. Og så var det mer sjokoladekake.


På slutten var det duket for finale: ei fresk dame fra Østlandet som snakket om motivasjon og smilet og entusiasmen og gleden og generelle friskus-ting. Hun hadde salen i sin hule hånd, og krydret det hele med bilder og små videosnutter i dårlig opplösning av dyr og dansende babyer og pene damer i sommerkjole som gikk rett på lyktestolper. Som hun nok hadde funnet på youtube.

Jeg kunne jo se at jeg var i målgruppa. At jeg ikke akkurat strør stjernestøv på alle dem som er rundt meg.

Jeg likte ikke så godt 'imitasjonsstemmen' hennes, for den var den samme uansett om hun imiterte ungene sine, gamle tanter eller kolleger. Litt for Chat noir etter min smak.


Da hun var ferdig måtte vi synge. Habahaba. Ikke den av Mwangi, men den av lillebjørn nilsen. Etter en tekst hun hadde laget. Det var en gang et troll. Da vi var ferdige følte jeg meg litt skitten. Som om jeg var blitt med i noe gladkristent mot min vilje. Men kurset går over to dager. Og jeg skal ikke på festmiddagen i kveld. Inni bomullen i hodet spinner Tønes` seminarblues.

Kommentarer

Janet sa…
Haha. Kom det en liten luring rundt med evalueringsskjema til slutt? Og emja og emja?
Bergljot sa…
Du må jo stikka innom når du e så nærme! Ta med litt sjokoladekake og kom! B.
MM sa…
Auda. Jeg håper jeg a l d r i blir tvunget med på noe sånt igjen. I hine, hårde dager, da jeg jobbet for Telenor Mobil, var jeg på et kjempestort motivasjonsseminar. Da den aller ivrigste taleren skulle sette prikken over i'en på festtalen sin, ropte han: Så gjør dere selv en KJEMPESTOR BJØRNETJENESTE, og gi ALT for Telenor Mobil!
Jeg lurer på om noen av de omlag 500 menneskene som var til stede hadde hjerte til å fortelle ham hva han faktisk hadde sagt, eller om han fortsatt tror "bjørnetjeneste" er noe barskt og trivelig, i slekt med "bjørneklem".

Stjernestøv er forresten allergifremkallende.
Skulle kunne komme til å betale en god slump med penger for å se deg synge habahaba på seminar, kjenner jeg!
paaskeharen sa…
Emjing og evaluering. Vær sikker!

B: Ble for travelt. Reiste med flybuss/taxi på Mandagen, stakk til lunsj på Tirsdagen.

MM: Slike motivasjonsting kan være ganske demotiverende for folk som ikke har gladkristne personlighetstrekk.

Frekkesen:God slump? Hvilke beløp snakker vi om? Hvilken størrelsesorden?

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta