Trim for eldre.


Klarer ikke helt å slippe temaet 'trening og trivsel'.
På skolen var aldri kroppsøving blant mine favorittfag. Til det var jeg alt for makelig anlagt og dessuten var mitt tekniske repertoar meget begrenset. Jeg likte ikke å dusje med andre, og særlig ikke med barneskolelæreren som sto midt imellom oss småpjokkene og såpet inn den hårete tissen sin som om om det var den største selvfølgelighet. Og jeg prøvde å se alle andre plasser enn akkurat der. Det bidro til å gjøre totalopplevelsen av kroppsøving negativ. Svømme kunne jeg ikke og de ti gangene i året vi hadde svømming forsøkte jeg alle slags triks for å slippe. Unger er som folk flest - de trives best med å holde på med ting de fikser eller har anlegg for. Klor i svelget. Blærgh.

Nødvendigheten av gymnastikk i skolen er udiskutabel, særlig med tanke på hvor mange tjukkaser det finnes og at man kanskje må sitte INNI dem når man egentlig skulle sitte ved siden av dem på foreksempel et fly.

Behovet for trim for oss voksne er nok også der. Mange har usunn livsstil og jobber hvor de ikke beveger seg stort. Og så er det rett hjem i sofaen etterpå.
Det er flere og flere som trimmer, og det er fint for dem. Sykling, løping, helsestudio osv. Et hvert tiltak for å bedre folkehelsen må anses for å være positivt.
Jeg mener likevel at frivillighet er et nøkkelord midt oppi det hele. Hvis man ikke har lyst bør man få slippe. Ihvertfall når man snart er 38 år.
Det er en menneskerett å la kroppen forfalle naturlig.

Kommentarer

Anonym sa…
Hvem har sagt at dette nødvendigvis skal være frivillig?
Når eg gjekk på skulen, ein gong i åttiårå, var det alltid slik at enten meg eller bror te jerven måtte velga kvar sitt lag. For variasjonen sin del blei det beslutta at dei to dårligaste sko velga lag. Gåshild og Phariann valgte konsikvent vennene sine, som for min del medførte at eg var heller langt bak i rekkå. Forsøket endte iallefall med at dei 5 beste var på ett lag. Det blei en massakre, der det eina laget sprang som vettskremte høns, medan det andre laget dunra ballen i baken på motstanderane. Neste gymtime blei avvikla på tradisjonelt vis...der eg og bror te Jerven bestemte hven som skulle spele kor......Helsing plastikk slangen
Anonym sa…
Nå ser det ut som eg som sjølvutnevnt ”Gymlærar frå Helvete” har gått litt for hardt ut og tråkka på ømme Påskeharetær. Det er sjølsagt fritt fram for å forfalla korleis ein sjølv vil, og om mine utspel framkalla gymtimeiniendeklasse-flashback var ikkje det meininga. Når eg og andre har i lengre tid jobba for å verva Påskeharen til Indre og Ytre Ryfylke-Mosjonslag er det for at me likar å leika med Påskeharen. Nå når Flanellskjortemannen er i ferd med å bli Treningsdressmannen håpte eg også å kunna få sjå spenstige harehopp i gymsalen.
paaskeharen sa…
Jeg er ikke sur på deg, Jane. Ingen kan være sure på Jane Fonda noe lenge om gangen. Harelabber betyr lykke.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta