Ganske bra.

Norsk er et språk som ikke er veldig lett å lære seg. Hvis man er født og oppvokst her er det én ting, flytter man hit fra utlandet er barriérene enda større.
Det å flytte til stavangerregionen byr på ytterligere utfordringer av den grunn at vi har en sær dialekt her, som selv andre nordmenn sliter med å begripe.
Nåvel, den nye vokalisten i orkesteret jeg spiller i står overfor akkurat disse utfordringene. Hun har flyttet hit fra Italia, og går norskkurs hvor hun lærer bokmål i tale-og-skriftform, men i hverdagen er hun omgitt av plommetjuver med sterk fyfylke-aksent, som dessuten liker å bruke selvkomponerte ord og fraser.
Nylig hadde vi en spillejobb i hovedstaden. Mannen som kjørte oss til og fra flyplassen var en ålreit fyr, hyggelig, pålitelig og edru, og etter at han hadde droppet oss av på flyplassen takket vi han i hånden med fraser som 'takk for hjelpen', 'håper vi ses igjen' og 'takk skal du ha'. Når turen kom til Marieangelica tok hun ham høflig i hånden, så han inn i øynene og med høy stemme erklærte hun: 'GANSKE BRA'!
Det høstet selvsagt latter hos oss andre. Hun hevdet at hun hadde sagt det samme når hun gikk av scenen kvelden i forveien.
Språk er knallkjekt.
Ganske bra, alle sammen.

Kommentarer

frk. vigen schou hadde en skoleveninde som var fra ammerikken.
Hun takket engang for et kompliment, over sms, med "Liggemåte!".
Anonym sa…
Da jeg som sektenåring flyttet fra fyfylke til kristensand, ble jeg svært forbauset over at jeg var den eneste som brukte tidsbegrepet "etter fjostid"
Anonym sa…
jeg er fortsatt usikker på om 'byas' er det værste ordet som finnes...
paaskeharen sa…
Når min far, gamle Dvergbøyen kaller meg Byas, er det utvilsomt ment som en fornærmelse.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta