'Hem' meg i rassen.


Hva er det med Bergensere?
Hva er det som gjør at de er så lokalpatriotiske at det grenser til fascisme?
NOE er det, det kan være den klagende overtonen i dialekten deres.
Det kan være fisketorvet. (Bergensere er veldig stolte av fisketorvet hvor ni av ti fiskehandlere selger bedervet fisk).
Det kan være fotballaget Blann som har vunnet eliteserien to - to ganger på 44 år.
Dermed har 'gullet kommet hem' nå i 2007. Jeg kjenner det helt inn i margen at jeg ikke unner dem det, selv om Blann har spilt god fotball hele sesongen.
Byen tåler det ikke. Og vi andre orker ikke å bivåne at et pompøst selvbilde eser ut og gjæres sammen til stanken blir uutholdelig. Stanken av fis.
Gratulerer med seriemesterskapet. Jeg håper inderlig det blir lenge til neste gang.

Kommentarer

Det er derfor jeg føler så strekt at de er Nordens amerikanere.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta