Profeti og økonomi


Jeg er syk igjen- og hvis det er noen som har lagt merke til-eller irritert seg over at jeg blogger litt hardt for tiden, så skyldes det at jeg har masse å tenke på, og da kan jeg like gjerne tenke på noe annet.

Det finnes eksperter av mange slag.
Foreksempel innen meterologi(værmelding), politikk, og fotball.
Disse kvinnene og mennene(i omvendt rekkefølge, da det er flere menn enn kvinner som anser seg selv som eksperter) skal besitte spesielt gode kunnskaper på sine områder, og dermed være særlig egnet til å forstå og forutsi utviklingen og fremtiden.
Det finnes mange 'retninger' innen hvert fag- som misjonerer for- og proklamerer sine synspunkter med klare stemmer og faste blikk.

Det er hevet over enhver tvil at vi har behov for både kunnskap og eksperter- på alle tenkelige og utenkelige fagområder. Vi trenger noen til å gjete oss- veilede oss i jungelen.
Vi behøver noen som kan skue inn i krystallkula og forstå hva som foregår, og hvordan fremtiden vil bli.

Den tabloide dagspressen anvender et stort spekter av disse oraklene for å lage overskrifter og selge aviser.
Sette ting på dagsordenen, som det heter.

For noen år siden kjørte Gravbladet følgende overskrift på forsiden: BIND RENTA NÅ! Gravbladet hadde snakket med økonomiske 'eksperter' og rådgivere, og de var skjønt enige om at renta ikke kom til å synke mer, men stige høyt opp mot himmelen.
I tillegg til at jeg ikke er særlig smart, så er jeg ganske lat, og jeg vurderte aldri å følge oppfordringen. Finansgenier i min omgangskrets kastet seg derimot på bølgen, og gjorde sin dårligste økonomiske avgjørelse ever (bortsett fra å ha ignorert vinduskonvoluttene fra ranekassen over en periode).
Ekspertene tok feil. Renta falt som en stein, og disse vennene mine endte opp med å tape mange høvdinger.
Jeg må si at jeg har vært ganske provosert på deres vegne. Jeg mener at både gravbladet-redaksjonen, og ekspertene deres burde piskes, straffes økonomisk, og aldri få lov til å uttale seg i rentesaker igjen.

Kommentarer

paaskeharen sa…
Jeg er veldig fornøyd med at dette innlegget skaper debatt- og engasjement.
Anonym sa…
jeg er enig, rett etter at bindingsperioden var over begynte renta og gå opp igjen. Nå vil de ha meg til å binde renta igjen! De burde bli tvunget til å drikke døde menns urin.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta