Griller i hodet

Vi har hatt tidenes tørreste og varmeste Mai, vi har liksom forskuttert sommeren. Strand og greier. Sol. Hoppe fra brygga. Grilling.
I ei uke brant det på Ombo, eller 'Bombo', eller 'Madagaskar', som vi kalte det i min ungdom. Det brant 1500 mål, og gikk ikke med et eneste hus.
Smak litt på den. Det sier en del om befolkningstettheten.
Nåja. Vi er jo ikke bortskjemt med tørke på disse kanter, og brannen på Ombo har vist at risikoen for at ting faktisk kan ta fyr er ganske stor. Større enn vanlig, og siden det er kjipt når skog brenner, og enda kjipere når bygninger brenner, og menneskeliv kommer i fare, så har myndighetene sett seg nødt til å innføre noen forbud.
Engangsgrillen var det første som røyk, og etter hvert ble det forbud mot flergangsgrilling også, og til slutt grilling på privat eiendom, og særlig det siste forbudet der har falt mange grillentusiaster med anstrøk av kverulant/14 år i hodet-syndrom tungt for brystet.
Kommentarfeltene har vært en fest. Og er det fremdeles. Her er noen utdrag:


- Ingen grunn til å ta dette lite gjennomtenkte forbudet seriøst, så lenge man ikke samtidig forbyr utendørs røyking, bruk av kokeplate i båt som går på gass/parafin/rødsprit, taktekking, utendørs sveising, bruk av skjærebrenner, vinkelsliper, spikerpistol på krutt/gass osv osv.

Når forbud innføres med så store logiske brister må man forvente at respekt og tillit til myndigheter smuldrer opp. Sånn er det bare!

Argumentasjonen som brukes er håpløs: -Forbudet er ikke mynter på de ansvarlige, men er nødvendig pga de uansvarlige. Flott retorikk....


- Sitat:
Et totalforbud er den eneste praktiske måten å forebygge på. Fordi et delvis forbud, med unntak på visse betingelser, ville blitt umulig å håndheve.

Tull og tøys. Det er forskjellige fartsgrenser. De klarer de å håndheve. Det er forskjellige brannforskrifter, byggeforskrifter etter hvor en bygger eller bor.

Nå griller jeg når det passer meg uansett, for tullinger bryr jeg meg ikke om


- I tilfelle skogbrann på min terrasse som er av betong,har eg hageslangen parat.


- Det eneste rette hadde vært hvis utendørs røyking, skjærebrenning, bruk av vinkelsliper osv hadde bært forbudt.
Hvor mange branner har vi hatt som har oppstått ved grilling i hage?
Hvor mange branner har blitt forårsaket av sigarettsneiper? Av vinkelsliper? Av taktekkere osv osv osv

Vi hadde en bilbrann på Tau forrige uke, den brant helt ut, den var vel tilnærmet utbrent før brannbilen kom, dette gikk godt. Men å fyre opp en gassgrill i hagen, det er forbudt.
Jeg vet ikke hva som forårsaker brannene sørover i Europa, men jeg tipper det er flere branner forårsaket av sigarettsneiper enn av griller.


- Hvordan kan aftenbladet mene at et forbud vil styre de uansvarlige? Man burde fått de uansvarlige til å bli ansvarlige ved å påby beredskap i form av en vannslange eller pulverapparat ved grilling.


- My point exactly! De som ikke respekterer loven drikker alkohol og bryter fartsgrenen okke som! Andre som har vett mellom ørene holder seg på rett side av loven.

Dessuten er det ikke opp til det lokale brannvesen å avgjøre hva som er uaktsomt. Det har vi domstoler til. Har man adekvate slokkemidler tilgjengelig skulle jeg likt å se en grillkonge bli dømt for uaktsomhet ved å fyre opp en gassgrill i egen hage midt i asfaltjungelen.


Og til slutt, min personlige favoritt fra Odd Rune Olsen:


- Bare og gi balla og finne fram grillen !


Alle sitatene er lånt fra nettsidene til Aftenbladet, og disse alene er verdt abonnementet for det neste kvartalet etter mitt syn.


Det bekrefter en del fordommer jeg har vedrørende 'folk flest'. For å si det sånn.


Ta det kuli i sommervarmen, alle sammen. Og la grillen stå hvis brannvesenet sier det.


Påskehar1

















Kommentarer

Anonym sa…
Apropos; sjekk "Drøset" av jøsus i Aftenbladet i dag :)
Harald
paaskeharen sa…
Haha, ja, den var kjempemorsom!

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta