Sovehjerter part 1 : A for Adolf

Det sies at søvnrytme er nøkkelen til fysisk og åndelig velvære, eller ihvertfall en sterkt medvirkende faktor til hvorvidt man kan fungere sånn noenlunde og ha et humør som ikke er direkte skadelig for omgivelsene.

Pauser I striden skal benyttes til: A) Pusse våpen, B) HVILE!
Det er et av de mange visdomsordene som far pleide å strø om seg med, og dette har nok sin bakgrunn i hans tid i det millitære, fra den tiden han var militærpoliti på Steinkjersannan i en galakse uendelig langt borte.
Minnet eksisterer kun i kraft av å være risset inn i meg, med en spiss gjenstand. En passer eller noe.
Eller en platestift som slår seg på automatisk i gitte situasjoner
Far var ellers ikke av typen som hvilte i tide eller utide. Han gjorde det etter middag, på benkjen - strekk ut - med brillene på nesen og aftenbladets hovedutgave som et teppe over ansiktet. En halvtimes mellomlanding før mor kom med kaffekoppen og han måtte ut til det forefallende gårsarbeidet.

Han var A. I begrepet 'A' legger jeg morgenmenneske.
Jeg er også A.
Og Rållså.
Og ungene.
Her burde grunnlaget for harmoniske morgener være lagt, både i hverdagen og i helger og ferier. Men det er ikke alltid sånn, for det å være A er ikke en absolutt. Søvnmønster er ikke likt fra dag til dag eller natt til natt. Det svinger hele livet.
Der er ihvertfall min erfaring.
De 7 årene jeg har hatt barn, har sovinga vært prega av tidlige morgener.
Noen ganger perverst tidlige.
0500 am, foreksempel: er det dag eller natt?
Jeg heller mot det siste.
Jeg har mer på hjertet om dette, og fortsetter i morgen.
Jeg ønsker alle en god natts søvn.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta