Bokbading

Nylig var jeg på besøk i et relativt lite distriktsbibliotek.

Biblioteker er en fantastisk ting. At Mullah Krekar og Eli Hagen står på samme hylle, med under en halvmeters mellomrom.
Jeg så med ett en variant av 'Nøtteknekkersuiten' der bøkene våknet til liv og personer trådte ut av dem, og ut av skyggene, og inn i hverandres sfærer.

At Fru Hagen og Mullaen gir ut bøker er jo i seg selv opsiktsvekkende nok. Det betyr at det er noen som tror at noen vil kjøpe dem og lese dem også.

Eller at noen mener at de har noe viktig å tilføre samfunnsdebatten.

At biblioteket velger å kjøpe dem inn indikerer mye av det samme.

Jeg lette forgjeves etter ei viss englebok også. Men jeg ble så forvirra. Hvordan er den alfabetisert? Under 'P' for prinsesse? Eller 'M' for Martha?

Kanskje jeg lette i feil hyller. Kanskje den står under 'nyrelegiøst', 'åndelig svada', eller 'alternativt'.

Jeg gikk ut fra at den var utlånt uansett.

Kommentarer

MM sa…
Si meg, trenger Påskeharen litt åndelighet i livet sitt?
paaskeharen sa…
Jeg var bare nysgjerrig på utvalget.

Jeg er ikke så stor fan av prinsessa. Har du lest den?

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta