Bondegårdsferie

Dette er - eller har vært - den lengste påskeferien påskeharen noengang har hatt.

En feriedag, noen røde, et par permisjonsdager, og vups: To uker fri fra jobb. Jeg er likevel mer utslitt nå enn jeg var for to uker siden. Men ikke på grunn av fyll slik tilfellet pleide å være for en del år tilbake.

Rållså og jeg og Endre og Ingrid var et par dager i Kristiansand først, og deretter reiste vi hjem, og så dro jeg inn til farsgården for å bistå lillebror og kjæresten hans i lamminga.

Jeg fikk fort tilnavnet 'polakken' av Dagobert. 'Polakk' er samlebetegnelse for østeuropeiske fremmedarbeidere i utkantnorge. De får de skitneste jobbene og den dårligste lønna, og mange av dem snakker gebrokken engelsk (som de fleste andre på bygda) og noen lyder bare enkle kommandoer som vinking, plystresignaler, og 'KOM HER!'.

For å kompensere for min manglende østeuropa-bakgrunn trakk jeg linja enda lenger tilbake - til bomullsplukkerne i juesei - og sang høyt triste gamle negro spirituals mens jeg trellet fra morgen til kveld.

Jeg er nok den spydigste polakken som har vært på de kanter noengang (og den mest pratsomme).

Dagobert og Ninja har det over gjennomsnitts travelt om dagen. Såvidt meg bekjent hadde lillebror aldri tatt i mot et eneste lam. Og uttrykt sin forakt for småfe generelt og sauer spesielt i mange år. Derfra til å være ansvarlig for 134 gravide sauer som skal nedkomme i løpet av èn måned. Det må sies å være et kvantesprang. I går lammet det 15 sauer.

I tillegg har man alle de andre tingene som følger med våren på en gård. Våronn, grøfting, gjerding, makking,gjødsling, bjelleklang, breking, kopplam, dyrlege, feilstilling, jurbetennelse, sysselsetting av kåna, banning, sysselsetting av polakk, mer banning. Og så bortetter.

Jeg synes de har taklet det på en aldeles beundringsverdig måte. Og når lamminga er over håper jeg at de tar seg en velfortjent ferie.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta