Volvo Lastvagnar

Denne boka fikk jeg til jul av Farmor men jeg vet ikke helt om det var hun som hadde kjøpt den, eller om det var mor - som mer eller mindre tilfeldig - hadde plukket den ned fra en hylle i en bokhandel en plass og tenkt at dette kanskje kunne vær noe for påskeharen.

Jeg var aldri helt med på den naivismebølgen som skyllet over landet på...var det på nittitallet mon? Nåja, eller når det nå var.

Jeg kjente jo litt til Loe, detektor, naiv,super , tatt av kvinnen blabla.
Så når jeg først fikk den i hånda var det med et skuldertrekk. Og kanskje en liten geip også.

Jeg er en arrogant faen når det kommer til litteratur. Forfattere er drit inntil det motsatte er bevist og bevisbyrden ligger på dem. Musikk også. Mye samme greia.

Begynte å bla litt. Jeg lo høyt allerede etter et par sider og leste ut hele stasen på en formiddag på jobb.

Denne boka er en oppfølger til 'Doppler'. Mannen og elgen hans - og sønnen hans - har lagt på vandring til Sverige.
Her møter de en eldre dame som jeg ikke husker hva heter. Kanskje Sigrid. Eller kanskje ennå heller noe annet. Nåh. Denne eldre damen er dømt for undulatskjending og derfor får hun ikke lov til å ha undulater. Det eneste hun vil er å ha en undulat. Så hun stiller seg utenfor dyrebutikken hver dag og venter på at innehaveren skal bli syk slik at hun kan kjøpe fugl av noen som ikke kjenner til rullebladet hennes.
Men innehaveren er en seig jævel, så Sigrid blir hengende utenfor butikken i dager og uker og måneder. I denne gata er det flere som henger. Sigrid stifter betjentskap med en som dealer pot. Sigrid blir potrøyker for helsens skyld.

Boka er en pageturner og riktig fornøyelig lesing.

Ps: Han klamme lille fyren fra Fredrikstad eller Moss eller hvor han nå kommer fra - han som er inngiftet i kongehuset - kalte Loe for et 'furubord'. Dette vil jeg på det alleraller sterkeste bestride.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta