Var han full?


Om bare noen uker flytter jeg og mine kjære til Sørpeland i Fyfylke.

Fyfylke er kjent for sin storslagne natur, sin tilfeldige arkitektur og sine mer enn gjennomsnitts nysgjerrige innbyggere.

Videre kjennes man på polariseringen mellom verdslige og ikkeverdslige (les:andelege) krefter.

Langs den andelege aksen går avholdssak, uforbeholden og ukritisk støtte til Israeel, gudstro, misjon.

Den verdslige leiren er skeptisk til disse såkalte verdiene. Tradisjonelt sett mingler man ikke med hverandre.

Jeg har i grunnen vent meg til tanken om å flytte. Det blir sikkert bra det har jeg tenkt, men årets syttendemaitaler (dette sto å lese i avisen) kom med et forslag som satte en støkk i meg.

Han ville tenke stort og visjonært. Og lanserte følgende forslag: HVA OM VI REISER EN FEMTI METER HØY JESUSFIGUR PÅ ET HØYDEDRAG OVER SØRPELAND? KANSKJE VILLE TURISTENE KOMME HIT ISTEDENFOR BARE TIL BREKESTOLEN?

Ja, for det kommer jo så mange turister til Rio. Og Rio og Sørpis har jo masse annet til felles også - sånn som........og......ja, og så......

Men hvorfor stoppe der? Hva med å bygge en tro kopi av den hellige stad Jerusaleem? I dekorbetong og fliser fra Europris?

Kommentarer

Trønderdegosen sa…
...og så kan de bygge en stor mur mellom Sørpeland og Tou.
pål øystein sa…
...så setter man noen lovende sjeler fra Securitas til å regulere inn og utreise.
Madame Mim sa…
Synes paaskeharen at det var stor forskjell på årets 17.mai tale sånn innholdsmessig, fra sånn de har vært de senere år?

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta