Skanneføkkmaskiner? Nei takk.

 


Det er lett å la seg begeistre av ny teknologi. 

På mange måter gjør det livet kulere, og noen ganger også lettere. 

Jeg savner ikke akkurat de fysiske kartene med den bittelille skrifta, eller småpengene (og storpengene) i lommene.

Jeg synes jo det er fantastisk at jeg kan se Liverpoolkamp på mobilen i et fremmed land når alt annet svikter. Eller fremmed og fremmed.

Endre og jeg sto i legobutikken på Gatwick i helga. Der hadde de en maskin med en skjerm, hvor man kunne holde fram ei eske med lego foran, og så blei figurene i eska liksom levende på skjermen, dansa rundt og greier.

Det jeg er mer skeptisk til er de såkalte selvbetjeningskassene som har blitt et vanlig syn i dagligvarebutikker i distriktet og sikkert landet, og hva vet vel jeg.

Istedenfor å ha et menneske som sitter og skanner inn strekkoder bak en kasse, sluses kundene inn på skannestasjoner, der de må skanne selv, og lete seg fram i sine egne varer. Jeg er 53, og - om ikke akkurat lysende intelligent - så i hvertfall relativt oppegående teknisk sett.

I selvbetjeningskassene må jeg ta på meg lesebrillene først - skanne en og en vare - lete meg fram til rett frukt eller grønnsak - legge en og en vare i posen, og dersom jeg skal ha sigaretter eller øl må jeg rope på noen som må slå seg inn på stasjonen og godkjenne at jeg er over 18 år, og èn gang kom det en og begynte å ta varer ut av posene mine uten forklaring, og jeg blei sur, og i ettertid har jeg forstått at det var en slags stikkprøve - at de skulle kontrollere at jeg ikke hadde stjålet noe fra dem-.

Selvbetjeningskasser er noe helvetes drit, men gir valgfrihet som det heter på Høire-språket, og jeg kan leve med det dersom man faktisk har et valg, at jeg har en betjent kasse jeg kan gå i, så får det heller være litt kø.

På extraen på Hillevåg har de likegodt satt et sperrebånd foran den betjente kassen, og om man er heldig, så kan man skimte noen som driver og sorterer post bak postskranken, og så kan man få 'hjelp' av dem dersom man trenger det. Man har altså ikke noe valg.

Jeg leser at noen butikker slutter med selvbetjeningskasser fordi det er så mye stjeling, og jeg tenker føkk ju, det er faen meg til pass. Ikke nok med at dere skor dere noe helt ellevilt på prisstigningene, men dere gjør betjeningen i butikkene om til Securitasvakter og tvinger folk (også dem som er mindre teknologisk oppegående og mer svaksynte enn meg) til å forholde seg til et system som de på ingen måte har bedt om. Og så blir de behandla som om de skulle være tilbakestående eller kriminelle om de gjør en feil.

Selvbetjeningskasser funker bare som et supplement til tradisjonelle kasser i butikkene og ingenting annet.

Og noen ganger er det faen meg like greit å innrømme at dere tok feil.

Det er lett å la seg irritere av ny teknologi.

På mange måter gjør det livet mer tungvint, og noen ganger er det fullstendig mislykka.


Kommentarer

Bankonbet sa…
Your blog is a virtual mentor for those seeking knowledge.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta