Nabokjerringa

 I rekken av klisjèfylte og snodige nyttårstaler fra statsministere er det to jeg husker klangen av.

Den ene er da Erna Solberg formante nordkvinner og menn at de (eller vi da) måtte lage flere barn for å holde velferdsstaten flytende. Dette var samtidig med at det satt mindreårige enslige asylsøkere innestengt på Trandum, der de (staten) ventet på at de skulle bli 18 år, slik at de kunne sende dem tilbake til Langtvekkistan. Hun kunne like gjerne sagt 'vi må lage flere hvite barn'. For de som hadde kommet hit som flyktninger hadde åpenbart ikke de kvalitetene hun var på jakt etter.

Det sitter fortsatt unger til oppbevaring. Som bruker sine ungdomsår på å vente.

Den andre talen jeg husker omen av er GHB (Gro Harlem Brundtland) sin tale, der hun først hevdet at det er typisk norsk å være god.  Quisling selv kunne ikke ha sagt det bedre. Det var midt i den tida da Norge Killa whales for fun, erobra verden med kjip fotball, og begikk Lillehammer-OL, som best kan beskrives som 14 dager med flaggrunking og folkefest på østlandet.

I min omgangskrets var det nokså typisk norsk å være flau over å være norsk på denne tiden.

Jeg vet ikke om det var i den samme talen at GHB sa at Nabokjerringa måtte komme på banen igjen - i den konteksten at man måtte begynne å engasjere seg mer i hva naboens unger drev på med. Jeg synes det også var nokså corny å si. Jeg er med på at man skal forsøke å si fra om det er noen som mobber eller brøyter seg fram på andres bekostning, men småfeil som ikke er til hinder eller sjenanse for andre - de synes jeg at man skal få beholde. Jeg retter riktignok nokså mye på mine egne unger. Mer enn jeg egentlig vil.

På vei ned til Liverpool - Tottenham i går - jeg hadde tenkt å sykle ned på en bysykkel - men så var det 6-7 guttunger i 15-16årsalderen som dreiv og tok ut alle syklene på Gamlingen - så jeg begynte å gå nedover mot byen. Jeg hadde veldig god tid, så det plaget meg ikke mye. Jeg hadde beinhard metall på i øreklokkene, jeg rusler mot byen - går i det venstre sykkelfeltet - og blir forbikjørt av ungene, eller ungdommene, eller hva man skal kalle dem.

En av de fremste snur seg på sykkelen i fart, ser rett på meg og peker på gangstien. Her er hva jeg tenkte: Meine du meg? Det har du ingenting med!.

Jeg flytta meg selvsagt ikke over på gangstien, all den tid jeg ikke var til hinder for noen. Kom det en sykkel i mot, så gikk jeg ut av sykkelveien.

Så der blei jeg irettesatt av den gode gamle nabokjerringa, men det førte bare til trass.

Mann (53)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta