De gamle er eldst

Det tikket inn en tekstmelding fra lillesøster frekkesen på Lørdag: NETTI E 100 ÅR!

DU KØDDE? Var mitt umiddelbare svar.

NEI, DET STÅR I AVISÅ!

Netti er den gamle - eller la meg omformulere det - den eldgamle dama som i en tiårs-periode bodde veggivegg med meg og et utvalg kompiser av det mer rølpa slaget.

Kjære Netti.
Hundre år det er faen meg en stor prestasjon.
Det betyr blant annet at du har overlevd syv år på gamlehjem etter at du overlevde ti år med meg som nabo.

Beklager den gangen Runo fyrte opp bål like utenfor veggen din, jeg var ikke hjemme og kunne ikke ha kontroll med ham. Jeg arvet ham dessuten fra Arnstein, og visste ikke at det var så ille.

Jeg husker at hørselen din ikke var helt topp. Det er rart hva det gjør å ha høreapparat på det ene øret, og være tunghørt på det andre.
Så sant man tar apparatet av seg når man tørner inn, så vil ikke festens skratt være til så veldig stor sjenanse.
Bortsett fra hvis man har en hørende søster på besøk, og det tilfeldigvis sammenfaller med den årlige hagefesten. Nok om det.

Jeg antar at det er fredeligere der du bor nå. Det er fredeligere der jeg bor også.

De skal forresten rive det gamle huset ditt og bygge kontorer.
Høye blokker i glass og betong.

Det er ganske trist, synes jeg.

Jeg har deg mistenkt for å ha tystet til vaktmesteren et par ganger, men stort sett er du en av de beste naboene noen kan ha.

Masse gratulerer med hundreårsdagen fra en gammel nabo.

PS: Unnskyld for at jeg ikke kom ut og hjalp deg den gangen du sto og stirret inn kjøkkenvinduet mitt. Jeg hadde virkelig ingen anelse om at det var fordi du var så trøtt i beina at du ikke orket å gå de siste skrittene hjem. (men heldigvis forsto Rållså at noe var fatt).

PPS: Du er en legende.

Påskeharen.

Kommentarer

pål øystein sa…
Så fint.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta