Don't shoot the messenger

Ved fellesferiens begynnelse i fjor drev jeg og jobbet i leiligheten vår. Radioen sto på, og ved en tilfeldighet sto den innstilt på NRK lokalen.
Det var en klassisk lokalen-sak: Hvordan forløp trafikken nå som sommerferien kicket av? Den ene reporteren sto ved piskefiren og snakket med folk som sto i kø for Tævferja. Ventetiden var omtrent på en time og det var særlig èn dame i femtiårsalderen som overrasket meg. 'DET È ALTSÅ EN SKAM, EN SKAM È DET, Å DET È BARE HER VI FINNER OSS I DET.'
Jeg tenkte at javel her har vi sannelig litt av ei møkkakjerring, for når man har tre uker sommerferie foran seg, så er det vel ikke akkurat noen skandale om man må stå i kø en times tid. Og det å skjelle ut personalet på ferja det hjelper jo ingenting, for de jobber jo det de klarer.
Når jeg tenker over det så er en slik oppførsel symptomatisk for mange mennesker i dette landet, de syter og kjefter og klager. På Gardermoen flyplass var det masse forsinkelser grunnet kraftig snøvær for et par uker siden. Køene hopet seg selvsagt opp og folk var rasende. 'Løsningen' på problemet var fra enkelte av de reisendes side å skjelle ut dem sto i informasjonen. Noen begynte til og med å sloss med servicepersonalet. Spørsmålet er om det snødde noe mindre fordet? Svaret er selvsagt nei. Gikk køen fortere? Nei igjen.
Min konklusjon er at det er typisk norsk å være fittetryne, for de aller fleste som jobber på sykehus og flyplasser og hurtigbåtterminaler rundt om kring i inn og utland gjør faktisk så godt de kan.

Kommentarer

Anonym sa…
Pøh, voksennykker..
Har du sett når de fyller diesel på den ferjå ? Står og sveier det om bord fra fat. Sorry, mac..Pikkfjes hele bunten! Og så så late, da
Hvordan kan du si at det ikke hjelper å kjefte på personalet på Tau-ferja???? Jeg syns det hjelper BIG TIME! Samme gjeler ansatte i sikkerhetskontrollen på flyplasser, buss-sjåfører, taxi-sentral-damer, sentralbanksjefer og journalister, for å nevne noen
Det verste ved å sitte å vente i banken når det er superkø og få i skranken,er frykten for at en eller annen skal reise seg og begynne og rope og kjefte. For det skjer hver gang.
Anonym sa…
Jeg har da selv jobbet på Tæv ferja, det var ikke stort vi gjorde på utfartsdager......... Ikke dritt vil jeg nesten si
paaskeharen sa…
Hekkan.
Utakk er verdens lønn.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta