Musikkfest Stavanger 2023 - intro




Klokka er kvart på tolv lørdag formiddag, og på gul scene utenfor Sølvberget i Stavanger spiller 3 13-åringer trommebasert punkrock, og foran scenen i en halvsirkel står undertegnede og noen titalls andre mennesker, og ved scenens venstre side danser en (formodentlig noe påseilt)  mann i 40-50 årsalderen med en Anthony Gormley- skulptur. Han gir på, digger og danser og koser seg.

Det er musikkfest, og akkurat dette øyeblikket viser hvor langt kulturbyen Stavanger har kommet siden 2008, da vi blei europeisk kulturhovedstad, og byen hadde to eller tre konsertscener. I dag snakker vi minst det tredoble.

Ti år før  vi blei europeisk kulturhovedstad, blei Gormley omstridt, med utstillingen Another place som besto av 100 jernmenn plassert på solastranden, med fronten mot vest. Noen sto i vannet, andre var halvt nedgravd i sanden.

Som all kunst som viser igjen, vakte denne utstillingen motstand. For någe tull! Sløsing med skattapenger! Forsøpling av naturen! Farligt for di så bade!  Farligt for flynå!

Men også begeistring. Jeg var blant dem som lot meg begeistre, jeg var der blant annet sammen med Rållså en gang, og det hadde et snev av ulovlig over seg, vi tok taxi ut, lå i skråningen over sanden, og oppe på seinsommerhimmelen  tegnet det seg stjerneskudd på stjerneskudd.

Og så disse figurene, da. Jernmennene som urørlige sto og stirra ut i havet. Herregud så kult det var. Utenomjordisk.

Jeg husker også at jeg hadde med ei flaske med ganske ram whisky, som noen måtte ha satt igjen i rarehuset.

Og så var vi i baren på Sola strandhotell etterpå. Og dette hotellet også, som minner om et engelsk badehotell, fra en halvgod krimserie.

Utstillingen blei dessverre fjerna i 1999.

Men etter dette her har det skjedd utrolig mye og utrolig bra på kulturfronten i regionen. Og det skal jeg skrive om i morgen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta