Protection

Jeg har blogga om hysteri et par ganger. Hysteri rundt hva som er sunt og usunt og hva som er farlig og ikke.
Jeg må jo si at jeg har hørt til skeptikerne - det usunneste av alt må være å bekymre seg for mye.

Sakte men sikkert - etterhvert som ankomsten av mine to barn nærmer seg - vrir kjekkasbryteren seg over på et annet stadium. Rållså har vært veldig bevisst på slikt hele tiden mens hun har gått gravid.

Er trådløse nettverk farlig for de små? Radon? (Hva faen ER radon, egentlig - og hvor holder det til? - Før trodde jeg at det var noe som var funnet opp bare for at avisene skulle ha noe å skremme folk med) - Hva med Asbest inni veggene?

Man vil gjerne ta flest mulig forholdsregler for å unngå å skade sine barn. De er så små og vergeløse.

Og det er vi som skal beskytte dem mot alskens synlige og usynlige farer. En vil jo gjerne gjøre sitt beste.

Det er absurd mye ansvar. Det eneste jeg strengt tatt har deltatt med i selve kreasjonsprosessen er jo å runke i en kopp.

Og så vet jeg at det er så mange potensielle farer der ute.


Ville dyr so i skogen bur
flakkar på rov so vide
Ligg i hòler og holt på lur
Vakar ved nattetider
Deg skal dei no og aldri nå
Far sit ved vogga og passar på
Vik ikkje frå di side.

Jakob Sande (Voggesong til Siri)

Kommentarer

slangeattack sa…
Massive Attack har en sang om dette emnet som er aldeles nydelig.
1 - de er ikke vergeløse. De har jo deg og Rållså resten av livet
2 - du får unfangelsen til å høres så nydelig ut. Det er tantebarna mine du snakker om her. Vis litt respekt.
paaskeharen sa…
Poteito Potato.
paaskeharen sa…
Jeg trodde Massive-låta handla om å beskytte seg mot Gonorè og andre uhumskheter? kan hende jeg tar feil.
Turbo-Tom (uten barn eller foreldreansvar) sa…
Egentlig ikke så komplisert..

Godt=Usunt
Vondt=Sunt
Kjekt=farlig
Kjedelig=ufarlig

Snus er usannsynlig godt, altså må det være usunt. Gothia og annen snusindustri, rest your case. Selleri, ikke spesielt godt i seg selv, alstå bra for kroppen. Øl, chips?
paaskeharen sa…
Grei oppsummering, men det jeg frykter mest er sånne usynlige ting som noen sier er harmløst og andre mener er grisefarlig.
Bergljot sa…
Øh. Hos oss pågår det mye uansvarlig. Vi har Disney tsjænnel og trådløst nettverk, og antakelig radon også. Midden har det godt i støvlagene rundt omkring, ungene får ikke tran og de to eldste har knapt nok smakt grønnsaker. Underlig nok ser det ut til at de klarer seg bra, ikke har de allergi, ikke rakitt og ikke skjørbuk... Jeg, derimot, er blitt en mester på å sluke kameler.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta