Dødendøden.

Et sikkert tegn på at man har kommet et stykke ut i livet er når man finleser dødsannonsene i avisen på jakt etter navn man kjenner.
Selv har jeg ikke helt kommet dit, men det hender at jeg kaster et blikk ned i det hjørnet når jeg skummer meg igjennom avisa.
Det som slår meg er at de aller fleste som dør er gamle og at det som står av minneord som regel er noe forbannet platt ræl. Det er ikke noe gøy å lese i det hele tatt. 'Du var oss så veldig kjær, og derfor så tung å miste', 'Gikk hjem til Jesus i dag'. Og jadajada jeg VET at dødsannonsenes fremste formål ikke er å underholde leseren, og jeg har også mistet folk som står meg nær, men MÅ det være så nitrist?
Jeg ser for meg en krysning av en dødsannonse og en Larson's vits, litt tegning og litt tekst som sier noe om dødsårsaken.

Jeg vet at det er flere enn meg som har tenkt slike tanker og komponert hva som skal stå på gravsteinen deres, foreksempel Jakob Sande som ville ha følgende : 'Her ligg Jakob den smukke - oppi ei syltetøykrukke'. Og så var det en eller annen som sa noe om åt og drakk og støvlehæler som var trødd skjeve.
Nå håper jeg at jeg selv lever noen år til - ihvertfall så lenge jeg er i stand til å fungere, men når jeg dør så ønsker jeg ikke å bli husket for hvor mye mine nærmeste evt. sørger over meg. Så jeg vet hva jeg vil ha på steinen min: ET GAMMALT SKINN HAR SOVNA INN. Og hvis noen VÅGER å ikke etterkomme det ønsket, så kommer jeg tilbake og spøøøker for dem.

Kommentarer

Anonym sa…
Et veldig godt poeng kjære påskehare. Jeg trasker over en gravplass nesten daglig, det er mye trist lesning.

For å ikke støte noen, går jeg for: ... og horn musikk.
Anonym sa…
I følge Wenche Myhre begynner livet etter man har passer 66 år. I noen begravelser er det gitarer og lystig sang med refreng som: 'i helvete skal dødens pinsler vare evig', noe som blir litt merkelig fra eldre damer i lange svarte kjoler. slike tekster passer best til metall band som vil være tøffe. Satyricon har stjålet tekstene til Søstrene Bjørklund..FY!
Anonym sa…
Eller at gravstenen blir som et siste russekort:

Her bor pål øystein
"Hvorfor sove med de døde når man kan feste med de røde"
Anonym sa…
Nå er jeg i bakken
og spises av makken.
Dette er takken!
Anonym sa…
Han kom, ble svett - og dett var dett (Fleksnes)
paaskeharen sa…
Her hviler påskeharen - han hoppet så vide omkring - nå sitter han sikkert i baren - og koser seg med en drink.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta