Bølgedal

Det er ikke bare gode dager.
Det er tunge dager også, og slik må det vel kanskje være- bølgedalete.
I går gled jeg ned i en slik, og er det forsåvidt ennå.
Det må være bittelitt rom for mørke også.
Bakgrunnen er kanskje midtøsten, og kanskje at det er så lummert- og har vært det så lenge.
Dette skrev jeg i går når jeg la meg, og det handler om Ole-Johan fra Jakob Sandes 'likfunn' (kjæresten min påstår at Ole-Johan er en hest- det er i såfall et veldig dårlig gampenavn, men det betyr ikke så mye).

Hundedagar

Det er som eg kryp i noko
noko stinkande seigt
Det er som alt rundt meg er rote
Det er som alt kring meg er daudt
Lufta står tung og dirrande still
Og alle som vakar har gått seg vill
Langt inni labyrinten
Djupt inni berget det blå.

Det er som om fluger og makk
har sett seg i kjøtet
og ete seg inn
og no er vi eitt
Og tanken flyt som ei stripe med blod
på hud som ein gong var glatt
Den som lever får sjå
Den som er dau forgår.

Kommentarer

paaskeharen sa…
Har du melkespreng eller noe? Djises:)
paaskeharen sa…
Dette bidro faktisk til å få opp humøret mitt flere hakk. Jeg har forresten en uforbeholden unnskyldning å komme med til kjæresten min også. Jeg sa at jeg ikke klarte å ta henne seriøst når hun (rållserau) blogget om døden. Det var usaklig. Unnskyld.
paaskeharen sa…
Det er jo et veldig kraftfullt dikt av Sande, men hvorvidt det er egnet i en begravelse vil det nok være delte meninger om. Selv syns jeg det er aldeles strålende. Favoritt- diktene mine av Sande er 'Då gud heldt fest i Fjaler', Og 'Bygda søv'.(nå får jeg vel fjordadegosen på nakken igjen- siden temaet er litteratur)
Anonym sa…
Jeg kan noen læresetninger som kan være til hjelp i en trått hverdag....Er du klar paaskehare ?? Jo, altså...se deg for hvor du går, kanskje det noe i din vei står !

Din Slangeleder for alltid, i gode og onde dager....
Rållserau sa…
Selv om jeg synes det er trist at du er nedfor, kan jeg ikke hjelpe for å like det litt også- for du skriver alltid så fine ting da:) Døden-bloggingen min handlet jo egentlig bare om at jeg driter i hele døden. Foreløpig.
Anonym sa…
For noe rauaradel

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta