Synsing

Det er vår, og utenom det voldsomt skiftende været, dugnaden i borettslaget, og de deilige røde dagene i kalenderen (som klaffer forbløffende godt i år), er det irritasjon og bekymring over russen som dominerer avisoverskriftene.
Det er nokså forutsigbart. Russen bråker og rølper og pisser i buskene og har seg vilt og uhemmet med hverandre med neseborene fulle av kokain mens de hører på forferdelig og lite oppbyggelig musikk.

Jeg har selv laget et lite dikt om dette - det går omtrent sånn: (fritt etter Andrè Bjerke):

Lille rare Rulleruss - masse tiss i Ibsens busk
Skulle bare ut og tisse
Stakkars lille russenisse!
God og full som Ibsen selv
Ble han tauet samme kveld

Det meste av det russen gjør er relativt uskyldig - og kan tilgis - kanskje bortsett fra musikken, og den der busskulturen virker jo ikke særlig sjarmerende, men jeg er jo en mann på over femti år, og jeg er usikker på om jeg har lov til å ytre meg.

Nåvel. 
Kokain blir debattert parallelt med russetiden. Ja, for det første har tollvesenet gjort noen kjempebeslag nylig, og for det andre er det en influenser eller noe som har lagt ut en video på det sosiale mediet TIK TOK om hva som er greia med kokain. Det er over alt, hele tiden.
Og så er det noe rart som skjer: Det går viralt, får likes og tusenvis av kommentarer og delinger, og heiagjenger i alle leire som mener noe om kokain og omfanget.

Og så: Siden dette blir en sak som trender på Tik Tok, kaster Debattens Fredrik Solvang seg inn, og rydder studio for debatt om ungdom og kokain.

Ja jeg synes det er veldig mye av det
Nei, vi kjenner oss ikke igjen i dette, det har vi aldri sett
Ja, jeg har brukt 4-5 ganger, men 
Jeg så to 15-åringer snakke om det på bussen

Det er et 80 prosent synsebasert panel. Riktignok er det en politimann der, og en forsker. Men resten.. unnskyld meg - hvorfor ikke kalle inn et par fra et pauserom i industrien når dere skal diskutere den pågående Russiske invasjonen av Ukraina? Det  er mer enn mulig at de er faen så skråsikre på hva som skjer og hvordan det skal løses. Ta dem inn i studio! For guds skyld! 

Sukk
Jeg er tilhenger av ytringsfrihet. Hvem som vil kan mene noe om hva de vil.
Og her kommer vi inn på yrket influencer, som visstnok - i likhet med ingeniør (uten noen sammenligning forøvrig) ikke er en beskyttet tittel.
Kriteriet for å være influencer er at man sier man er det selv. Litt som amerikanere med overdreven høy selvtillit : Actually, I'm a writer, but I don't write right now.
Problemet med å la influencere få for stor innflytelse er at alt de driver med er synsebasert. Ingenting går i dybden. Mennesker som lever av å selge sminke og fillers og Botox i hodet og røven. De skal liksom brukes som eksperter.
De er som fem på gata i Trond Viggo-land.
Syns jeg.
Ups!
Takk for meg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta