Om tyving



'Har du aldri drømt om å gjøre det store kuppet'?
Det var et av de siste temaene jeg diskuterte med Runar før han pakket sammen og flyttet ut.
Jeg har vel egentlig ikke det. Når jeg var en liten pjokk drømte jeg ofte om å finne en skatt(nedgravd eller ikke), men jeg tror ikke at det var selve ønsket om å bli rik som drev meg. Det var nok heller spenningen ved selve letingen. Jeg liker eventyr. Jeg liker å drømme meg vekk. Men selve pengesuget kjenner jeg ikke. Jeg tror ikke på lette penger. Gambler ikke. Tipper ikke lotto en gang.

En gang- i min radikale ungdom- satt jeg oppe en natt og drakk brennevin med en Høyremann. Diskusjonen gikk høylydt om hvorvidt det er riktig at de som har mye er forpliktet til å dele sin overflod med dem som har ingenting. Og hvis de ikke VIL dele med seg: er det ok at de eiendomsløse forsyner seg selv?
Er det greit å tyve fra en Milliardær? Hans 'nei' til dette var like soleklart som mitt 'ja'. Det ble en sen kveld. De senere år har jeg imidlertid moderert meg et hakk eller to.
I dette landet er vi alle lottomillionærer vi forbruker i bøtter og spann, vi TRENGER ikke å stjele mat fra søppeldunkene til de som er enda kvalmere og feitere enn oss, og som oppfordrer oss til moderasjon i hvert lønnsoppgjør, mens de stapper gåselever ned mellom de smellfeite leppene sine. Ønsker vi å bli som dem? NEI!
Men er det greit at det skal være andre regler for disse vemmelige menneskene enn oss andre? Nei, for FAEN. Det virker som om de tror det, men det skal de bli blå for.
Men jeg skulle ønske at det var litt mer idealisme i dette landet, at vi kunne ta fra de overstadig rike og gi til de som har ingenting. Bittelitt Robin Hood.
Det ville vært litt av et kupp.

Kommentarer

Anonym sa…
Etter Ari Behn fikk sekser i VG og ble omtalt som den mest lovende debutant på lenge, fikk leg lyst til å lese boka som alle snakket om. Det var bare et problem; jeg hadde sett og lest intervju av ham og mislikte derfor typen. Selv om jeg hadde lyst til å lese boka ville jeg ikke støtte Ari økonomisk ved å kjøpe boka, jeg ville heller ikke låne boka på biblioteket slik at jeg kunne være medskyldig i at han kom på lånetoppen. Derfor stjal jeg boka.
paaskeharen sa…
VIL vi bli rike, da? Er det det som er poenget?
paaskeharen sa…
Til frekkefaen: meget bra! Så det er greit å tyve fra rimmi? Siden det er eigd av en riking? Dette åpner for et nytt univers for meg!
Anonym sa…
David Toska stjal penger fra de rike i bankvesenet i Norge og gav dem til fattige marokkanske dopdealere i Nederland. Nå er han en lusekoftekledt pallespikrer, ikke kan han skyte med pil og bue heller.
Rållserau sa…
Husker du da vi leste om Solkongen Ludwig den 14. på skolen? Og ikke kunne forstå hvordan han kunne bygge Versailles med skattepengene til alle de sultne menneskene? Vel - det er fint liten forskjell på oss og Rimmi-Magen eller Remma-Teitan. Forskjellen går mellom oss i vesten og de vi så nedlatende kaller "Den tredje verden". Det er vi som er Solkongen. Jeg synes ikke å disse en trønder som tilfeldigvis er litt rikere enn deg og plassere seg selv i rollen som Robin Hood er noe man kan kalle "rettferdig harme". Vi var jo på restaurant på bursdagen min og spiste gåselever!
paaskeharen sa…
AArgh!
Busted. Hvis du leser teksten en gang til, ser du at jeg innrømmer at vi alle er lottomillionærer i dette landet. Jeg har ikke brukt ordene 'den tredje verden'- jeg er med andre ord klar over at jeg er priviligert. Det jeg imidlertid IKKE gjør, er å ta snarveier- og late som om regler som gjelder for andre ikke gjelder for meg. Jeg står her i køen min. Og sniker ikke. Gåselever er oppskrytt, og rimmi magen er ei jævla smørgås.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta