Fly me to the moon


I helga har rållserauå og jeg vært i hovedstaden. Vi reiste med fly begge veier, og fly er egentlig helt greit når det dreier seg om turer som er kortere enn en time.

Jeg har reist mye med fly de siste årene, både kort og langt, og ofte i embedts medfør, da poporkesteret vårt spiller en hel del utenlands. Ti timers flyturer på turistklasse er noe helvetes drit. Ihvertfall hvis man er over halvannen meter lang. Filmene er alltid av luguber kvalitet, og har ofte Julia Roberts i hovedrollen, Mr. Bean er et annet forslitt og fast innslag på disse maraton-flightene. Beina begynner å hovne etter en times tid, flyet lukter rumpesvette etter to. Etter at man har bommet flyvertinnene for 3-4 pils, og en drink eller to, blir de bekymret for at man skal bli for full, og sier at de ikke har mer igjen. Da er det godt å reise med Arnstein, som er like øltørst som meg selv. Det var Arnstein som lærte meg trikset at man kunne rusle videre til neste kjøkken, og høflig spørre om de har noen øl, og det har de alltid. Og når DE igjen blir tomme, er det bare å tusle videre til neste. Når man er litt full, er det litt mer utholdelig å fly turist. God flymat er like sjelden som julaften-snø i ytre Ryfylke, selv pleier jeg som regel å bli uggen i magen av det.

Det er mange som er redde for å fly, for at hele stasen skal falle ned, eller eksplodere oppe i lufta. Selv er jeg ikke blant dem, det er liksom ikke noe man kan gjøre fra eller til. Det er ute av passasjerenes hender likevel.
Har man virkelig uflaks får man en eller flere nabo-passasjerer som er usympatiske. Det er helmaks- ti timer på siden av noen som ikke kan fordra trynet ditt. Jeg glemmer aldri den gangen Arnstein, Valborg og jeg skulle fly hjem fra Brasil, og Arnstein skulle prøve å legge setet sitt tilbake, men så merker han knær i ryggen, og snur seg for å se hva som skjer, og så er det jammen en NONNE, en diger nonne, som sitter og presser setet hans fram for å hindre han i å legge seg bakover. Hahaha! Nådens søstre flyr igjen.
Neste uke reiser vi til Grekenland, det er vel fem timer. Fem timer i rumpesvettehelvete.

Kommentarer

Anonym sa…
Veeel... Jeg må nesten si meg enig med nonnene her, tror jeg... Det finnes nemlig en annen side av den saken.
Anonym sa…
Jeg har vært så uheldig å forstyrre noen som skulle i '10 000 meters klubben'. I forfjamselsen lukket jeg døren så fort, at jeg fikk 231 klinkekuler i min rettning. Slitsomt....
Rållserau sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
paaskeharen sa…
Arnor har et poeng, men selv ikke Mac the knife eller supermac, har batteri nok til å holde over hele atlanteren, slik at hvis Arnstein, eller big mac skal FORSØKE å hvile seg litt, så bør det være anledning til det.
paaskeharen sa…
Bra tegnsetting
Anonym sa…
Heeeldiggriser. Først ny bil og så ferie midt på høsten - hva slags rockstar jetsetliv er det egentlig lever?
Anonym sa…
Når ein skal reise lengje med fly kan de vera lurt å telje sekunder i fem minutt for så å ta ein pause. Deretter kan ein telje frå null til hundre og tilbake att frå hundre til null. No kan ein ta ein pause eller tenkje på noko som ein likar godt, til dømes joykaboller med poteter og blomkål, sviskekompott, samleie mm.
Når ein har gjort dette kan ein tenkje ut ting som ein kunne seie til dei på flyet som har ein merkverdig utsjånad, men som ein ikkje tør seie likevel.

Tida går ikkje særskilt fort då heller men ein har no noko å gjera mens tida går seint.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta