The truth is out there

Jeg blir liksom ikke helt ferdig med UFO Rogaland. Jeg har brukt en stor del av uka til å sammenligne dem med andre konspirasjonsteoretikere og sekter og ekstremister.
Er de så mye verre enn foreksempel Jehovas Vitner? Eller IS? Eller de høyreekstreme? Eller de venstreekstreme?
Kan man sammenligne elitene i UFO-konspirasjonen med Satan i Kristendommen? Eller Jens Stoltenberg i Nassenes univers? Er den påståtte microchippingen ekvivalenten til det verdslige eller ugudelige eller vantro? Djevelens ord?
Jeg vil kanskje si at gjengen der borte på bydelshuset var langt mer harmløse enn andre ekstremister. De springer ikke ned dørene våre slik som Jehovas vitner gjør. De stjeler ikke våpen og gulper ned kommentarfeltene slik som de såkalte nasjonalistene gjør.

Det er lenge siden jeg har deltatt på noe kristent arrangement, men slik jeg opplevde det på den tiden, så var det et ganske tungt press på oss ungene, det som ble sagt ble presentert som sannheter , og slikt skal man ikke utsette unger for. Det blei vel ikke trua med helvete direkte, men det lå der likevel, for det var der de havna, de som ikke trodde.

Alt i alt er selve omfanget av ufogjengens' paranoia mye større enn det man finner hos de andre ekstremistene, men praksisen - eller innholdet - er akkurat like fjernt.

Ungene synger jo i kristent kor, og der blir de utsatt for kristendom, men jeg er helt åpen og tindrende klar på at jeg ikke tror på jesus eller gud, og at folk kan tro på hva de vil, og at det er greit hos oss.

De hadde besøk av ei venninne her i Sommer, og hun kom måpende bort til meg og sa, på en veldig intens måte:

OM DU IKKJE TROR PÅ JESUS Å GUD?

Ungene mine sto liksom bak henne og backa henne.

NØSJ!  Svarer jeg.

Hun spør enda en gang, ser på meg som om jeg er helt ånnas:

OM DU IKKJE TROR AT JESUS Å GUD SIDDE OPPI HIMMELEN?

Nei. Eg syns det e någe tull det der.

Hun går hoderystende ut av stua med mine øyenstener på slep.

Kommentarer

Anonym sa…
Det er en hårfin grense mellom å være personlig overbevist, og å være splitter pine gæern! I det minste er vel ikke disse ufo folka parate til å ty til våpen og halshugging legitemert med den "gode sak". Det gjør jo relegionsfolka hele tia!!
Nei folk får tru på hva dem vil og de må gjerne forkynne for de som vil høre på, men der settes også grensa. Gro

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta