Dreng


Store deler av barne-og ungdomsårene bekledde jeg stillingen som dreng.

Far pekte - og jeg gjorde mer eller mindre som han sa - hentet verktøy - bar ting - holdt ting oppe så han kunne spikre dem fast, åpnet og lukket grinda når han skulle igjennom med traktor. Denslags.

Det finnes mange synonymer til 'dreng' - jeg nevner - i fleng: Assistent, prospect, lakei, slave, håndtlanger, håndmann, lærling ogsåburtetter.

Nå har jeg fått meg dreng på jobb. Hadde jeg visst at det var så behagelig så hadde jeg bedt om - ja jeg hadde faktisk insistert på å få en slik for lenge lenge siden.

Jeg peker - og han springer - en friskus i midten av tjueåra. I praksis er det han som utfører det arbeidet som jeg burde ha gjort.
Alt som er bittelitt ubehagelig eller masete delegerer jeg til han.

Han er nok en bedre dreng enn hva jeg var. Jeg er en betraktelig fjernere type. Men det vet jo ikke han.

Det er fint.

Kommentarer

Bergljot sa…
...men før eller seinere blir du gjennomskuet, kjære bror! Tro du meg.
MM sa…
MISUNNELIG! Deterurettferdigjegvilogsåhadrengjegvilogsåhadeterurettfeeeeerdiiiig!

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta